Direkt zum Hauptbereich

DADA som grafisk roman: Alles ist DADA. Emmy Ball-Hennings

 

Muse og morfinist

Emmy Ball-Hennings: skuespiller, sanger, diseuse (en som framfører tekster halvt resiterende, halvt syngende), forfatter og muse. Hun reiste Europa rundt med ulike teatertrupper, opptrådte på kabarettscener i Berlin og München, grunnla DADA på «Cabaret Voltaire» i Zürich sammen med Hugo Ball, som hun senere giftet seg med, var en nær venn av blant annet Frank Wedekind, Hermann Hesse, Tristan Tzara og Richard Huelsenbeck – og elskerinnen til Johannes R. Becher, Jakob van Hoddis, Ferdinand Hardekopf og Erich Mühsam, for å nevne noen. Hun var rett og slett en av de store kjendisene – som vi ville sagt i dag – tidlig på 1900-tallet. Det omflakkende og senere myteomspunnete kunstnerlivet var imidlertid ingen dans på roser. Emmy Ball-Hennings opplevde fattigdom og sult, seksuell trakassering og utnytting, rusavhengighet og fengselsopphold. I sin grafiske roman Alles ist DADA. Emmy Ball-Hennings portretterer Fernando González Viñas (forfatter, historiker og oversetter fra tysk til spansk) og José Lázaro (illustratør) Emmy Ball-Hennings som sentral skikkelse i europeisk kulturliv i første halvdel av 1900-tallet.

 

  

«Cabaret Voltaire» i Zürich

I mai 1915 flyttet Emmy Hennings og Hugo Ball til Zürich. Sammen med blant annet Hans Arp, Tristan Tzara og Marcel Janco åpnet de i 1916 «Cabaret Voltaire». Dadaismen var født, og sprengte alle tradisjonelle estetiske konvensjoner. Alles ist DADA. I de fleste litteraturhistoriske framstillinger er det Hugo Ball som for æren for begrepet DADA, noe Fernando González Viñas og José Lázaro reviderer i sin framstilling: »Sie lügen alle,» sier Emmy: «Ich habe es Ball vorgeschlagen. Das habe ich bereits in meinem Manuskript Rebellen und Bekenner erklärt. Warum wird es also von keinem Kunsthistoriker berücksichtigt? Vielleicht weil ich eine Frau bin». Dermed korrigerer den grafiske romanen det tradisjonelle bildet av Emmy Ball-Hennings som kvinnen ved Hugo Ball sin side og gir henne en mer aktiv rolle – noe som det fins rikelig belegg for.

 

 

 

Et kvinne- og kunstnerportrett – og et portrett av en hel epoke

Fernando González Viñas og José Lázaro lar Emmy fortelle om sitt eget liv i retrospekt, samtidig som mange av hennes samtidige og deres betydning for hovedpersonen vies stor plass. Emmy forteller blant annet om skjebnen til en rekke samtidige kunstnere, som var med på å prege kulturlivet i det tyskspråklige området i denne epoken, både ekspresjonister, dadaister og surrealister. Deres biografier flettes inn, også utover den perioden de var i kontakt med Emmy. Blant annet fortelles den tragiske skjebnen til forfatteren Jakob van Hoddis, som psykisk syk ble deportert til Sobibor i 1942 og drept, og til Erich Mühsam, som døde i konsentrasjonsleiren Oranienburg i 1934. Dermed utvikler Emmys biografi seg til å bli en bredt anlagt historiefortelling som strekker seg helt til slutten på andre verdenskrig.

 

 

Nattklubber, kneiper og mørke bakgater

Fernando González Viñas og José Lázaro skaper en tett atmosfærisk fortelling med sine svart-hvitt-tegninger, som fanger opp stemningen tidlig på 1900-tallet og med mange visuelle sitater til Emmys samtidige, for eksempel Gustav Klimt og Edvard Munch.  «Überhaupt gelingt es dieser Graphic Novel, die Atmosphäre jener Zeit sichtbar zu machen: die ärmlichen Wirtshäuser, in denen die Wandertruppe auftritt, ebenso wie die verrauchten Cafés und Nachtklubs in den Großstädten. Viele Figuren der damaligen Avantgarde treten im Comic auf, aber auch Politiker, die den Ersten Weltkrieg vorbereiten», skriver Eva Pfister i sin omtale i Deutschlandfunk.

 

En glemt forfatter

Emmy Ball-Hennings etterlot seg et omfattende litterært verk, som fortsatt er lite belyst i litteraturhistorieskrivningen og som i perioder knapt var å oppdrive. Selv om den grafiske romanen nevner noen av hennes tekster, blant annet enkelte dikt og den selvbiografiske Gefängnis (1919), er forfatterskapet underkommunisert. Akkurat dette kritiserer flere anmeldere, blant annet Thomas Betz og Christa Sigg, som viser til at en ny utgave av Ball-Hennings samlede dikt, inkludert hittil publiserte lyriske tekster, kom ut kort tid etter den grafiske romanen. Den grafiske romanen vil ganske sikkert bidra til å øke oppmerksomheten rundt Emmy Ball-Hennings ikke bare som muse, men som selvstendig forfatter. 

 

 

De fleste grafiske romaner egner seg godt til bruk i tyskundervisningen. Alles ist DADA. Emmy Ball-Hennings ville jeg imidlertid ikke anbefale til pedagogisk bruk. Den forutsetter en viss kunnskap om perioden 1900 til 1945 og kjennskap om noen av de mest kjente historiske skikkelsene som opptrer. Men for den politisk og kulturelt interesserte leser er Alles ist DADA en fantastisk dør inn både til å bli bedre kjent med Emmy Ball-Hennings, som til nå har blitt underkommunisert i litteraturhistorien til fordel for blant annet sin ektemann, og med det fargerike og mangfoldige miljøet som utviklet dadaismen for over hundre år siden. «Die persönliche Perspektive sowie der gute dramaturgische Aufbau machen die Geschichte spannend und geben dem Comic eine Tiefe, die man auf den ersten Blick nicht unbedingt erwarten würde», konkluderer Eva Pfister.

 

 

Her finner man et utdrag («Leseprobe»).

 

Den spanske originalen kom ut i 2017; i 2020 ble den oversatt fra spansk til tysk av André Höchemer.

 

Fernando González Viñas, José Lázaro: Alles ist DADA. Emmy Ball-Hennings (avant-verlag 2020)

Kommentare

Beliebte Posts aus diesem Blog

Når fotfestet glipper: Gregor Tessnows ungdomsbok "Knallhart"

"An meinem fünfzehnten Geburtstag wurde ich aus dem Paradies vertrieben" Michael Polischka er femten år da han og moren blir kastet ut av villaen i den velstående bydelen Zehlendorf i Berlin. Dr. Klaus Peters, som Michael og moren har bodd hos i flere år, ønsker å begi seg ut på yngre og slankere jaktmarker, og mor og sønn blir kastet på dør. De flytter til en liten leilighet i Neukölln, en bydel med sosiale utfordringer og høy innvandrerandel – villaen i Zehlendorf føles som på en annen planet. 
"Es ist das erste Bier meines Lebens und ich trinke es wie Apfelschorle" Mens moren nekter å gi opp håpet om å finne en ny og rik mann og derfor hele tiden mener at de kun bor forbigående i Neukölln, må Michael forsøke å finne sin plass på den nye skolen. Han får raskt to nye venner, Crilla (Christian) og Matze, to halvbrødre som tilbringer mye tid alene fordi faren deres ofte er på såkalte forretningsreiser i Russland. Men han får også raskt fiender: Errol og gjengen hans …

Når friheten er tre kilometer borte. Nadine Schneiders roman «Drei Kilometer»

Romania, sommeren 1989
En sensommerdag sykler de tre ungdommene – jeg-fortelleren, som vi senere får vite heter Anna, Hans og Misch – langsmed maisåkre. En ubesværet sommerutflukt? Nei, for maisåkrene ligger på den rumenske landsbygda, tre uoppnåelige kilometer fra den jugoslaviske grensa, og året er 1989. I løpet av få sider får vi, gjennom samtalen mellom de tre, innblikk i situasjonen: Ingen varer i butikkene, ikke en gang smør, overvåking, flere og flere hus som står tomme fordi beboerne har forlatt dem, og stadig vekk dukker det personlige pronomenet «er» opp: Han, underforstått Ceaușescu. Skal vi vekk, må vi benytte anledningen før maisen høstes, sier Misch – da kan vi lykkes i å komme de tre lange kilometerne til grensa. Diktatur, men likevel tilhørighet
I romanen Drei Kilometer gir Nadine Schneider innblikk i livet i en banattysk landsby fra sensommeren 1989 til nyåret 1990. Hovedpersonen Anna bor sammen med foreldrene og bestemoren, hun jobber i en fabrikk i byen i nærheten, er …

Lettleste tyske ungdomsbøker til skolestart?

Tysklærer på jakt etter lettleste ungdomsbøker som egner seg for tyskundervisningen? Eller fersk tyskstudent som ønsker noe greit som en språklig oppvarmingsøvelse? Ta en titt på disse forslagene: korte bøker med enkelt språk, spennende og aktuell handling og med et innhold som egner seg godt som utgangspunkt for muntlige og skriftlige aktiviteter i klasserommet.
Ungdomskrim:
Nina Schindlers Schritte hinter mir Katrin Stehles Kalte Augen

Om før og nå:
Maja Nielsens Feldpost für Pauline
Om å bli voksen: Gabi Kreslehners Charlottes Traum Kristina DunkersDurchgebrannt




Nettmobbing:
Florian Buschendorrfs Geil, das peinliche Foto stellen wir online!

Om å være papirløs: Lotte Kinskofers Aufgeflogen
Om kjønnsroller: Jens ThielesJo im roten Kleid
God lektyre!