Montag, 19. Februar 2018

Gjøgleren og krigen. Daniel Kehlmanns roman "Tyll"


Gjøgleren Till
Till Eulenspiegel skal ha vært en omstreifende gjøgler på 1300-tallet i Tyskland, kjent ikke bare for sine kunststykker, men også for sitt vidd og sine treffsikre kommentarer. Hans liv og levnet ble for første gang omtalt i skjemtediktet Ein kurtzweilig lesen von Dil Ulenspiegel, geboren vß dem land zu Brunßwick, wie er sein leben volbracht hat (1510). Den myteomspunnene Till-skikkelsen har dannet grunnlag for mange kunstneriske bearbeidelser. Blant forfatterne som har grepet fatt i den fargerike skikkelsen er blant annet Erich Kästner og Christa Wolf – og nå suksessforfatteren Daniel Kehlmann.

Till blir til Tyll
Kehlmann flytter sin hovedperson, som han kaller for Tyll istedenfor det mer vanlige Till,  fra 1300-tallet til 1600-tallet, til Trettiårskrigen. Romanen åpnes med en fargerik og spennende skildring om Tylls barndom og oppvekst i en liten og fattigslig landsby. Faren hans, som er møller, forsøker å hjelpe landsbybefolkningen gjennom kunnskap om naturmedisin ispedd litt magi, – og blir til slutt offer for inkvisisjonen og tatt av dage som følge av en brutal hekseprosess. Unge Tyll har ikke lenger noen framtid på det lille stedet, og rømmer hjemmefra. Han er flink til å sjonglere, og slår seg sammen med en eldre omreisende gjøgler for å tjene så vidt det er til livets opphold. Som farende fant står Tyll nå på utsiden av samfunnet, rettsløs og et potensielt offer for sult, landeveisrøvere og krigen. Men snart kjenner både barn og gamle, fattige og rike historiene om hans kunstner og merkelige evner. ”Der Tyll kommt!”

 

Trettiårskrigens herjinger
Og akkurat når man som leser gleder seg til å fortsette med å dukke inn i Tylls videre reise, gjør Kehlmann som han ofte gjør: vrir romankaleidoskopet rundt og fortsetter historien fra en helt annen vinkel. I resten av romanen er det framstillingen av Trettiårskrigen og dens ødeleggelser – både materielle og menneskelige – som står i sentrum. Med dette grepet åpenbarer Tyll seg virkelig som en historisk panoramaroman. Krigen raser og legger landskap døde. Tretti år kunne på 1600-tallet omfatte et helt liv eller en hel generasjon, det vil si at mange mennesker i Europa aldri hadde opplevd noe annet enn krigens herjinger.

Romanens ulike handlingsstrenger beveger seg fram og tilbake blant frontene. Menneskene er på reise, på flukt gjennom et rasert og dødt landskap. Blant personene vi møter er kongeparet Friedrich og Elisabeth (født Elisabeth Stuart) av Böhmen, som etter å ha vært konge og dronning av Böhmen kun ett år, 1619-1620 (derav kallenavnet ”der Winterkönig”), er på hvile- og hjemløs vandring gjennom Europa på forgjeves leting etter hjelp for å få kongedømmet sitt tilbake, forfatterne Martin von Wolkenstein og Paul Fleming (sistnevnte ønsker å skrive lyrikk på tysk, noe som hans samtidige syns er en fullstendig latterlig tanke), jesuittene Athanasius Kircher og Oswald Tesimond, som i sin tid stod bak torturen og henrettelsen av Tylls far.

Tylls skygge
Men hvor ble det av Tyll? På den grufulle ferden over slagmarkene og ødelandet møter alle Tyll – eller i alle fall tror de at de møter Tyll, som en skygge, som en gjøgler, som en soldat eller sammen med sitt snakkende esel. Eller er det bare deres egen fantasi og overtro som spiller dem et puss?

Også for leseren er Tyll vanskelig å gripe. Er det hans skygge vi ser i teksten? Eller er det bare en innbilning? Vi vet at i narrens speil avsløres samfunnets, storpolitikkens og krigens galskap – og våre innerste redsler og samvittighetskvaler. I Kehlmanns litterære univers blir Tyll også et bilde på fortellerens, litteraturens og fantasiens makt. Tyll er ikke bare en historisk panoramaroman, men  – som så å si alltid hos Kehlmann – et poetologisk manifest.

Illustrasjon fra en av de første bøkene om Till Eulenspiegel
  
Tyll ist das beste Buch, das Daniel Kehlman bislang geschrieben hat”
Tyll er – mener Volker Weidermann i Spiegel – Kehlmanns beste roman til nå.
Tyll ist das beste Buch, das Daniel Kehlmann bislang geschrieben hat […]. Ja, es ist wieder ein Geschichtsbuch, wie 2005 Die Vermessung der Welt, der meistverkaufte deutsche Roman seit Patrick Süskinds Parfum, das Buch, mit dem Kehlmann zum Weltstar der deutschen Literatur wurde. Aber anders als die hyperionisch erzählte Geschichte der deutschen Weltvermesser […] ist das neue Werk ein – ja – zu Herzen gehendes, lebensvolles, wundervoll undistanziert geschriebenes, brutales, modernes, romantisches deutsches Epos. […] Tyll ist Daniel Kehlmanns Sieg über die Geschichte, sein historischer Triumph.

Les mer om Kehlmann på Tyskbokhylle: Du hättest gehen sollen, Die Vermessung der Welt og som Månedens forfatter.

Daniel Kehlmann: Tyll (Rowohlt 2017)

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen