Mittwoch, 20. Dezember 2017

Dagen da alt tok slutt. Fatih Akins nye film "Aus dem Nichts"


Høst i Hamburg
Hamburg en sen høstdag. Katja Sekerci (spilt av Diane Kruger) har en avtale med en venninne, og i mellomtida skal sønnen Rocco på fem år være hos faren, Nuri Sekerci, som driver et oversettelsesbyrå i ei gate hvor de aller fleste butikkene drives av mennesker med innvandrerbakgrunn, særlig av tyrkisk herkomst. Da Katja kommer tilbake for å hente sønnen, er gata sperra av: politibiler, blålys og en stor menneskemengde står foran det som en gang var en vanlig gate med forretninger, mennesker og liv. En bombe har eksplodert. Kontorlokalet til mannen er sprengt i filler; restene av to menneskekropper, en stor og en liten, kan kun identifiseres ved hjelp av DNA.

Etterforskningen
Katja er tidlig overbevist om at nynazister står bak drapet, men blir mer og mer frustrert over at politiet istedenfor å lete i nynazistiske miljøer graver seg ned i fortida til mannen hennes. Hun opplever at skylden søkes hos offeret, ikke hos drapsmannen. Men hun husker at hun så en ung kvinne sette fra seg en sykkel utenfor mannens kontor. Hun syns det var rart å sette fra seg en ulåst ny sykkel med en koffert på bagasjebrettet, og ropte etter kvinnen at hun burde låse. Da kvinnen snudde seg, så Katja ansiktet hennes. Hun bistår politiet med å lage tegninger, og til slutt lykkes det politiet å finne kvinnen. Hun og mannen legger ikke skjul på sine nynazistiske holdninger. Til slutt stilles de for retten, og Katja er daglig til stede i rettssalen for å se de to hun er sikker på planla og gjennomførte drapet på mannen og sønnen. Hun er sikker på at retten må finne dem skyldige, men er likevel redd for utfallet.

 

Veien videre
Filmen består av tre deler: Die Familie, Das Gericht, Das Meer. Den første delen viser kontrasten mellom et lykkelig familieliv og mørket som slår sammen over Katja når hun er igjen alene. Del nummer to følger rettssaken helt fram til avgjørelsen. Og i del tre reiser Katja tilbake til et sted familien var lykkelig, nemlig på en gresk strand, og forsøker å gå videre etter at dommen har falt.

Nationalsozialistischer Untergrund (NSU)
Akins film er tydelig inspirert av NSU-drapene som fant sted mellom 2000-2007. Beate Zschäpe, som nå står for retten i München, Uwe Mundlos og Uwe Böhnhardt (som døde i en eksplosjon i en bobil i 2011), drepte i dette tidsrommet ti mennesker, ni av dem med migrasjonsbakgrunn, i Tyskland, de fleste gjennom bombeattentat. Drapsmetoden og den dødelige ideologien møter vi igjen i Aus dem Nichts. I tillegg er det flere andre henvisninger eller sitat til NSU, for eksempel bobilen det unge nynazistiske reiser på ferie i. Men i motsetning til fjernsynsfilmen Mitten in Deutschland er Aus dem Nichts ikke noe forsøk på å rekonstruere NSU sine ugjerninger. Akins film viser den ytterste konsekvensen av nynazistisk tankegods og setter søkelyset på hva menneskeforakt fører til ikke bare for de umiddelbare ofrene, men også for deres pårørende. Aus dem Nichts er en viktig film, ikke bare for et tysk publikum.

Her er traileren.

Akins nyeste film er Tysklands Oscar-kandidat for 2018.

Les mer om NSU på Tyskbokhylle her.

Aus dem Nichts (D 2017)

Kommentare:

  1. Hei, takk for en fantastisk blogg! Jeg er ikke tysklærer, kan ikke en gang noe særlig tysk, men en voksen dame som er veldig opptatt av Tyskland og tysk litteratur og film. Vi reiser gjerne til Tyskland flere ganger i året og jeg blir mer og mer fascinert av det mangfoldige landet. Denne bloggen er gull og jeg blir inspirert til å lære meg mer tysk. Men jeg savner en søkefunksjon - finnes det? Og så vil jeg gjerne tipse om en film jeg nettopp hat sett som jeg ikke kan se om du har omtalt : Willkommen bei den hartmanns - anbefales hvis du ikke allerede kjenner den.

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. Denne kommentaren hadde dessverre havnet i spam'en, og jeg oppdaget den ikke før nå. Takk for hyggelig tilbakemelding! Det er en søkefunksjon i blogspot-oppsettet (under "Beliebte Posts", ved siden av "Empfohlener Beitrag"). Nei, "Willkommen bei den Hartmanns" har jeg ikke omtalt – og foreløpig heller ikke sett, selv om jeg kjenner tittelen. Takk for tipset!
      Vennlig hilsen Elin

      Löschen