Dienstag, 10. Oktober 2017

Ulykkelig romankjærlighet blir film: Filmatiseringen av Peter Stamms roman "Agnes"



Sveitseren Peter Stamm hører til blant de mest suksessrike tyskspråklige samtidsforfatterne. Suksessoppskriften hans er ofte lik: Kvinne møter mann (eller mann møter kvinne), begge har bagasje, men gjerne ulike forventninger om hva forholdet skal bli, noe skjebnesvangert skjer, og livet blir aldri mer det samme (ja, det høres litt ut som Max Frisch, og det er neppe tvil om at Stamm – som så mange andre tyskspråklige sveitsere – har gått i skole hos Frisch). Dette handlingsmønsteret finner vi også i Agnes (1998, oversatt til norsk i 2010), romanen som ble Stamms gjennombrudd. 

 

I biblioteket hvor han samler stoff til sin neste sakprosabok legger forfatteren Walter merke til en ung kvinne som fascinerer ham. Etter hvert innleder han et forhold til Agnes, som studerer fysikk. En kveld i hans upersonlige leilighet oppfordrer Agnes, som har lest noe av det Walter har skrevet med håp om å komme ham nærmere, Walter til å skrive opp deres historie. Og Walters romanprosjekt, som de første uforpliktende nedtegnelsene utvikler seg til å bli, blir raskt – på linje med erotikk – et element i forholdet mellom de to. Med tiden blir skrivingen viktigere for Walter enn det Agnes er, og hun, som ønsker at forholdet skal utvikle seg til noe varig, forsøker å bidra til at fortellingen skal utvikle seg. Slik oppstår en roman i romanen, en fortelling i fortellingen, og grensene mellom de ulike fiksjonslagene viskes ut. 

"Was mich an dem Stoff so interessiert hat: er ist überhöht im Schreibprozess eines Autors, es ist aber kein Film über einen Künstler, sondern ein Film über zwei Menschen, die sich begegnen und die sich voneinander ein Bild machen und sich von diesem Bild mehr leiten lassen als von der wirklichen Begegnung, die ja immer nur flüchtig und im Moment sein kann – man kann den Gegenüber ja nie vollkommen durchdringen, der Gegenüber bleibt immer ein Rätsel", svarer regissør Johannes Schmidt på spørsmålet om hva ved Stamms roman som fascinerte ham som regissør.

Bildet er fra http://www.fbw-filmbewertung.com/film/agnes

Og han lykkes. "Eine gelungene Verfilmung", mener Die Zeit, "Keine Ergänzung, eine Interpretation", hevder Deutschlandfunkkultur.de. Ikke minst Odine Johnes sårbare og nesten gjennomsiktige tolkning av Agnes gjør filmen svært severdig, mens Stephan Kampwirths mer nøkterne og pragmatiske Walter danner Agnes' motpol – og gjør at tilskueren helt fra starten av forstår at denne kjærlighetshistorien kommer til å strande. "Es war Mord", skriver Ingeborg Bachmann i Malina, kanskje med Max Frisch i tankene.

"Agnes ist in mehrfacher Hinsicht ein Film im Möglichkeitsmodus. Es gibt Visionen, Rückblenden, Träume, und oft erfährt man erst durch eine dezente Wendung, dass die gerade vergangenen Minuten lediglich die Ausgestaltung dessen sind, was hätte sein können; vielleicht auch: was hätte sein sollen," skriver Christoph Schröder i sin rosende filmanmeldelse.  

Bildet er fra http://www.fbw-filmbewertung.com/film/agnes

Se traileren her. Det er utarbeidet undervisningsmateriale til filmen.

Les mer om Peter Stamm på Tyskbokhylle: Nacht ist der Tag og under rubrikken "Månedens forfatter".

Agnes (D 2016)

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen