Empfohlener Beitrag

Temaside for tyskspråklig samtidslitteratur i Store norske leksikon

Vil du oppdatere deg på tyskspråklig samtidslitteratur på en enkel måte? Store norske leksikon har nå lagd en temaside om tyskspråklig litte...

Montag, 1. Mai 2017

Dødelige hemmeligheter. Mechthild Borrmanns krim "Trümmerkind"


Hamburg, januar 1947
Januar 1947. Hamburg er fortsatt en ruinhaug, det er iskaldt, og folk sulter. Fjortenårige Hanno Dietz bidrar så godt han kan til at han, lillesøsteren Wiebke og moren skal overleve. Det gjør han blant annet ved å samle metallrester som han kan bytte inn mot mat. Da han kryper ned i et kjellerhull for å se om det kan være noe av verdi der, gjør han en grusom oppdagelse: På gulvet ligger en død og naken kvinne. Hanno har sett mange døde i løpet av krigen, men synet av den nakne kvinnen skremmer ham voldsomt; han forstår med en gang at dette er dødsfall helt utenom det han har sett tiidligere. Han stikker av så fort han kan, ut av ruinene og bort til søsteren som venter utenfor. Men søsteren er ikke lenger alene. Sammen med henne står en liten gutt, ikledd klær av langt bedre kvalitet enn Hanno noen gang har sett. Men den lille gutten sier ingenting, han bare knuger en avrevet knapp i den ene hånda. 


Godset Anquist, Uckermark 1945
Parallelt med at vi følger den lille familien Dietz sin kamp for å overleve i Hamburg, introduseres en annen familie: familien Anquist som eier et gods i Uckermark (nordøst i nåværende Brandenburg). Denne handlingstråden utspiller seg våren 1945, på et tidspunkt hvor krigen er tapt og russerne stadig rykker nærmere. Godsherren på Anquist planlegger hvordan han kan bringe noen av familiens verdier i sikkerhet og samtidig beskytte datteren, svigerdatteren og hennes barn. Men han nøler med å forlate familiegodset og gå i skjul. Og plutselig er russerne der.

Köln 1992
Uckermark 1945 og Hamburg 1947 flettes sammen med en handlingstråd som utspiller seg i 1992. Anna Meerbaum, lærer i Köln, har et anstrengt forhold til moren, Clara, med pikenavnet Anquist. Ved det minste spørsmål om fortiden blir moren sint, og et høyt alkoholkonsum gjør ikke situasjonen bedre. Anna syns det er vanskelig at hun vet så lite om familiehistorien, og en dag bestemmer hun seg for å reise til Uckermark og se om hun nå etter murens fall kan finne spor av godset Anquist. Da moren får høre at datteren har vært i Uckermark, blir hun rasende og anklager datteren for å ville ødelegge alt med sin nysgjerrighet. 




Gamle hemmeligheter kaster lange skygger
Gjennom de tre handlingstrådene vever Mechthild Borrmann en så spennende historie at jeg hadde problemer med å legge boka fra meg før den var utlest. Ja, det er en kriminalroman med alle ingrediensene som skal til, men samtidig er Trümmerkind – som alle Borrmanns krimmer – et dypdykk i tysk historie hvor skyldspørsmål, familiehistorier og gamle hemmeligheter står i sentrum. "Ich glaube, dass Geschichte nachwirkt, und zwar noch über Generationen. Davon bin ich fest überzeugt", sier Mechtild Borrmann. Og Trümmerkind viser hvordan gamle hemmeligheter og gamle forbrytelser, taushet og tabuer preger flere generasjoner. 

"Meisterhafter Mix"
Trümmerkind ist alles andere als ein herkömmlicher Krimi. Der Schlüssel zur Aufklärung des Mordes ist gleichzeitig eine dramatische Familiengeschichte und eine kleine Geschichtsstunde über das Ende des Zweiten Weltkriegs und die Nachkriegszeit. Diesen Mix beherrscht Mechtild Borrmann so meisterhaft, dass man das Buch gar nicht mehr aus der Hand legen mag. So springt man zwischen den Zeiten hin und her und ist von jeder gefesselt und vor allem von den Kriegs- und Nachkriegsjahren sehr bewegt, weil man sich vergegenwärtigt, unter welchen Bedingungen die Menschen damals ihren Alltag bestreiten mussten. Ein wichtiges Stück Zeitgeschichte, das wir nicht vergessen sollten, verpackt in eine berührende Familiengeschichte. Und spannender als viele Krimis, die den üblichen Schreibmustern folgen, skriver WDR.

Les mer om Mechthild Borrmanns krim Werdas Schweigen bricht (2011) på Tyskbokhylle. Andre tyske kriminalromaner som omhandler nasjonalsosialismen, er blant annet Birgit Ebberts Brandbücher, Jörg Gustmanns Rassenwahn, Elisabeth Herrmanns Das Kindermädchen, Andreas Pittlers serie om David Bronstein og bøkene til Volker Kutscher og Uwe Klausner.

Mechthild Borrmann: Trümmerkind (Droemer 2016)

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen