Dienstag, 14. März 2017

En spøkelseshistorie: Daniel Kehlmanns "Du hättest gehen sollen".



Airbnb
Et ektepar med en liten datter har gjennom airbnb leid et feriehus i fjellene. Huset ligger ensomt til med en fantastisk utsikt, det er nytt og moderne, og paret stusser litt over den lave prisen, men slår seg til ro med at det sikkert har en logisk forklaring. Mannen, jeg-fortelleren, er dreiebokforfatter og trenger arbeidsro for å skrive en oppfølger til sin siste suksessfilm. Han har slitt med å finne inspirasjon i det siste, og håper at fred og ro oppe i fjellene skal hjelpe ham. Ekteskapet er ikke helt knirkefritt, men kanskje noen uker i fjellheimen kan hjelpe på det også? I alle fall forsøker den lille familien å finne en god rytme oppe i den vakre, men akk så ensomme naturen.

Men merkelige ting begynner å skje...
Men merkelige ting begynner å skje. Forfatteren sliter med manuskriptet, noe som i og for seg ikke er så rart, men det virker som om den fiktive handlingen har en egendynamikk og forandrer seg i en retning som han ikke forstår. Innimellom finner han merkelige og ufullstendige setninger midt inne i sitt eget manuskript, setninger han ikke kan skjønne at han har skrevet. Pussig er det også at huset synes å forandre seg. Plutselig forekommer ham korridoren lengre, det er dører inn til rom han ikke har registrert tidligere. Og en natt har han en merkelig drøm. Han drømmer at han går inn i et ukjent rom, og på en vegg henger det et bilde av en kvinne med grufulle øyne – eller var det en virkelig en drøm? "'Träume ich?' ist keine Frage, die man im Ernst stellt. Ich weiß, ich habe nicht geträumt. Aber ich muss es geträumt haben."


Har det allerede skjedd noe?
Da han er en tur nede i landsbyen for å handle, titter alle de fastboende undrende på ham, og lurer på om "det allerede har skjedd noe?" Ingen forteller noe konkret, men den uhyggelige følelsen av at noe grusomt er i ferd med å skje blir stadig sterkere. Også lille Esther merker at noe er galt og blir redd for å være alene på rommet sitt. Og en kveld ser faren, som holder øye med datteren på en babymonitor, en skygge sitte ved siden av Esthers seng.

Stephan King & Stanley Kubrick lassen grüßen
Daniel Kehlmann har skrevet en skikkelig spøkelseshistorie med hilsen fra blant annet Edgar Allan Poe, Stephan King og Stanley Kubrick (Shining). Trass i sine under 100 sider er Du hättest gehen sollen en tett og atmosfærisk thriller. Men Kehlmann hadde ikke vært Kehlmann om historien ikke hadde vært noe mer. Psykothrilleren, som spiller på overnaturlige fenomener, parallelverdener, spøkelser og gamle forbannelser, danner bakteppet for refleksjoner over fenomenet tid, identitet og fiksjon, og bruker tallrike klassiske motiver som f.eks. speil, drømmer og labyrinter. Her tar Kehlmann opp igjen sine refleksjoner over tid, rom og fiksjon, samtidig som teksten tematiserer en forfatters krise, hans tvil på egen skaperkraft og fortvilelse over å ikke kunne innfri egne og andres forventninger.

Du hättest gehen sollen er velskrevet og spennende (både tekstens beskjedne omfang og spenningsnivået gjør den godt egnet for de som gjerne vil prøve seg på en tysk bok, men ikke ønsker noe mursten) – og for trofaste Kehlmann-lesere utgjør den en spennende brikke i et etter hvert svært omfattende forfatterskap.

Les mer om Daniel Kehlmann på Tyskbokhylle: om Die Vermessung der Welt og som månedens forfatter.

Daniel Kehlmann: Du hättest gehen sollen (Rowohlt 2016)

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen