Montag, 8. Juni 2015

Thomas Brussig om Thomas Brussig: "Das gibts in keinem Russenfilm"


Sensur som publikumsagn
Den unge forfatteren Thomas Brussig bor i DDR, utfordrer sensuren og balanser på regimekritikkens skarpe egg. "Es waren nämlich immer 'Stellen', die den gemeinen Leser interessierten und die man sich gegenseitig vorlas, sich darüber wundernd, wie solche 'Stellen' durch die Zensur schlüpfen konnten. Und so fragte ich Frau Reimann [die Lektor im Verlag] nach meinen 'Stellen.' 'Wenn das so einfach wäre', sagte sie. 'Das ganze Buch ist eine einzige Stelle'."

Forfatterens første roman, Wasserfarben, blir trass i alle "Stellen" en stor suksess, kanskje nettopp fordi den mellom linjene uttrykker noe som mange føler. Og etter hvert etablerer protagonist og jeg-fortelleren med navnet Thomas Brussig seg som en av DDR-litteraturens mest populære forfattere. Sågar en kvinnelig fysiker, Angela, opprinnelig prestedatter og glad i å bake eplekake, hører med til hans beundrere.


Lettsindige løfter
I forbindelse med at Brussig en kveld leser fra sin nyeste bok foran et begeistret publikum i Øst-Berlin lar han seg rive med og avlegger tre løfter offentlig: Så lenge ikke alle får lov til å reise til vest, vil ikke han heller gjøre det. Så lenge ikke alle har telefon, vil ikke han heller ha noen. Og så lenge Milan Kunderas Die unerträgliche Leichtigkeit des Seins er forbudt, vil ikke han lese den: "So wurde ich zu dem, der ich am wenigstens werden wollte, nämlich zu einem Schriftsteller, der nicht durch seine Bücher bekannt wurde, sondern durch seine Taten, genauer: seine Un-Taten, nämlich nicht zu westreisen, nicht zu telefonieren und ein bestimmtes Buch nicht zu lesen." 

Forfatteren og jeg-fortellerens lettsindig avlagte løfter, miljøet og settingen med regimekritiske ytringer foran et begeistret publikum ispedd noen STASI-agenter virker autentisk, ja sågar autobiografisk – hadde det ikke vært for den lille detaljen at romanens handling begynner i august 1991, to år etter at muren, i alle fall om vi går ut fra virkelighetens historie, falt. Men i Das gibts in keinem Russenfilm eksisterer DDR fortsatt i verste velgående. I 2014, året da hovedpersonen og jeg-fortelleren forsøker å avslutte sin beretning med en optimistisk grunntone, "aber sorry, liebe Freunde, mehr ist nicht drin", er Gregor Gysi statsoverhode i et DDR som satser på vindenergi og elbiler.



Muren som aldri falt
I sin nye roman, Das gibts in keinem Russenfilm (i DDR betydde uttrykket "Das gibts in keinem Russenfilm" det samme som "Das ist noch viel verpeilter und haarsträubender, als man es in der DDR ohnehin erwarten musste"), lar den ekte forfatteren Thomas Brussig (født i 1964) – mannen bak romaner som Helden wie wir (1995) og Am kürzeren Seite der Sonnenallee (1999) – DDR gjenoppstå, rettere sagt: aldri ha gått under. Han tegner opp et DDR som overlever Gorbatschows perestrojka og kommunismens fall, et DDR som sakte, men sikkert utvikler seg i en mer markedsorientert retning. Så åpner f.eks. landet etter hvert grensene slik at DDR-borgere kan jobbe i Vest-Tyskland, men fortsatt må skatte til DDR, noe som gir staten store skatteinntekter, ikke minst fordi STASI-medarbeidernes arkiver sikrer at ingen potensielle skattesnytere slipper unna. Flyktningestrømmen opphører, landet blir mer romslig på alle måter, til og med mobiltelefoner finner veien til den realeksisterende sosialismen.

"Konsens war, daß die jetztige DDR eine 'Übergangsgesellschaft' sei (den Begriff prägte Volker Braun schon vor Jahren, nur jetzt schien er tauglich). Die Wirtschaftsreformen und auch der Generationswechsel müßten zwangsläufig in eine demokratische freie Gesellschaft enden", "Das sollte die DDR sein: Kapitalismus unter Führung der Partei. Und nicht als Übergangsgesellschaft, sondern als dauerndes Modell". Det er resultatet av den såkalte "tredje veien", et begrep som flere i 1989 reelt sett tok til orde for, men som i Brussigs roman har blitt et vrengebilde: "Der 'Dritte Weg' mündet nicht in den demokratischen Sozialismus, sondern in einen Kapitalismus unter Führung der Partei." Målet er å gi borgerne "den Lebensstandard der Kuwaitis und dem Staatshaushalt der Norweger".

"Hva ville vært om...?"
Romanen er bygd opp med en smal rammefortelling: Jeg-fortelleren sitter og tenker tilbake på livet sitt, foran "der Kommode mit meinen Erinnerungen", som han sier. Han lar leseren, "Dich, lieber Leser", få del i tilbakeblikket på eget liv fra 1964, året han ble født, til 2014, hans egen samtid. Tilbakeblikkene er ikke kun av rent privat natur, men gir også et innblikk i både det kulturelle og det politiske landskapet i de to tyske statene, slik som det kunne ha utviklet seg dersom det aldri hadde blitt noen gjenforening. Så møter vi blant annet Günter Grass (som blir utnevnt som ambassadør for et fellestysk prosjekt om å få OL til Berlin), Wolf Biermann, som ser ut som en "Husar und sein Name war eine Versammlung so ernsthafter Begriffe wie 'Wolf', 'Bier' und 'Mann'", Hans Magnus Enzensberger, Christoph Hein og Uwe Tellmann, som fortsatt er lege, men drømmer om å skrive en stor familieroman om DDR, Daniel Kehlmann og Maxim Biller, som i Brussigs litterære univers ble utmerket med Georg-Büchner-prisen, og Ingo Schulze som Brussig tildeler Nobelprisen i litteratur, Udo Lindenberg som overtaler den fiktive Brussig til å skrive dreiebok til en musikal, og naturligvis filmregissør Leander Haußmann, som den virkelige Thomas Brussig har samarbeidet tett med, fysikeren og prestedatteren Apfelkuchen-Angela, Gregor Gysi, Oskar Lafontaine, Sarah Wagenknecht, Günter Schabowski, Egon Krenz og Katharina Witt.

"Hva ville vært om...". Das gibts in keinem Russenfilm er en kontrafaktisk fortalt historie, en konjunktivisk, hypotetisk hvis-som-atte-om-roman. Og for å understreke det kontrafaktiske prinsipp lar fortelleren den fiktive Brussig lese en roman, en kontrafaktisk roman, som han sier, en roman hvor plottet er noe så idiotisk som en tysk gjenforening i 1990. "Im Jahr 2011, in dem das Buch spielt, ist Berlin Hauptstadt, Sarah Wagenknecht eine prominente Politikerin, liiert mit Oskar Lafontaine, der nie Kanzler war – aber regiert wird Deutschland durch eine ostdeutsche Bundeskanzlerin, die mich beim Lesen immer an Apfelkuchen-Angela erinnert".

http://www.rp-online.de/kultur/unser-deutschland-ohne-mauerfall-aid-1.4952607
 
Fiksjon og fornøyelse
Slik oppstår en nøye komponert roman som tilsynelatende lett leker med realitet og fiksjon, hvor forfatteren Brussig skriver seg selv som fiktiv forfatter inn i sin egen roman. Fantasifullt, lekende, humoristisk, som bare Brussig kan, samtidig som romanen også kan leses som en politisk og litterær satire:  

"Die Fantasie ist mit ihm durchgegangen, und das ist für den Leser ein Vergnügen, inhaltlich wie stilistisch. Seine fiktiven Erinnerungen liefern die Chronologie einer persönlichen wie politischen Geschichte, die das Reale grotesk und das Groteske real wirken lässt. 'Das gibt's in keinem Russenfilm' ist Satire und Science-Fiction, Fantasy und Utopie. Der deutsche Osten geht einen Schritt auf den Kapitalismus, der deutsche Westen einen Schritt auf den Kommunismus zu: Die großen politischen Glaubensfragen werden bei Brussig mit sympathischer Respektlosigkeit verhandelt. Für ihn gilt der Grundsatz: 'Meine Religion ist das Lachen'", skriver Oliver Seifert i sin anmeldelse.

Se og hør 3sat sitt intervju med Thomas Brussig, og les gjerne Martin Halters omtale av "Unser Deutschland ohne Mauerfall".

Thomas Brussig: Das gibts in keinem Russenfilm (S. Fischer Verlag 2015)

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen