Empfohlener Beitrag

Temaside for tyskspråklig samtidslitteratur i Store norske leksikon

Vil du oppdatere deg på tyskspråklig samtidslitteratur på en enkel måte? Store norske leksikon har nå lagd en temaside om tyskspråklig litte...

Mittwoch, 22. April 2015

Flodhesten og kjærligheten: Arno Geigers "Selbstportrait mit Flusspferd"


„Die Geschichte einer Trennung, einer Liebe und eines Flusspferds. Arno Geiger erzählt von der Schwierigkeit des Erwachsenwerdens“, slik presenterer Hanser Verlag Arno Geigers nye roman.

Sommeren 2004. Veterinærstudenten Julian, 22 år ung, bor sammen med kjæresten Judith i Wien. Han leker med tanken på å gjøre det slutt for å finne ut hva annet – eller hvem andre – som fins for ham der ute, men Judith kommer ham i forkjøpet. Overraskende nok for Julian selv overmannes han av en stor sorg over tapet av Judith, forsøker å overtale henne til likevel å fortsette forholdet, noe hun avviser, og lander midt i en eksistensiell krise – rett før sommerferien. Da faren til Judith forlanger at han skal betale ham husleie for den tiden de to unge menneskene bodde sammen, kommer økonomiske problemer i tillegg. For å tjene penger og for å få tiden til å gå sier Julian ja til en sommerjobb hos en tidligere professor ved universitetet som har en dvergflodhest i pensjon. I løpet av sommeren strever Julian med tilværelsen, med ensomheten, med å finne sin plass i livet, i kjærligheten og i verden. Som student forventes det at han står på egne ben, at han er voksen og handlekraftig, men det er ikke lett når alt han hadde tatt for gitt plutselig ser ut til å rakne rundt ham.


Arno Geiger (1968-modell), en av Østerrikes mest populære forfattere, skriver med Selbstportrait mit Flusspferd et – nettopp – portrett av en ung og usikker mann, forsiktig, langsom, innesluttet og engstelig, en ung mann som befinner seg mellom ungdom og voksenliv, i en overgangsfase som for ham fortoner seg som evig. Et stilleben. Julian føler seg akkurat som dvergflodhesten han er satt til å passe og som han etter hvert identifiserer seg mer og mer med: ikke akkurat vakker, tung og langsom, stor, men likevel fortsatt ikke stor nok til å slippe unna betegnelsen „dvergflodhest“. Og som dvergflodhesten befinner Julian seg i transitt: i venterommet mellom ung og voksen, mellom student og ferdig utdannet, mellom kjærester, mellom avmakt og mestring.

På spørsmålet om hvor mye av den unge Arno Geiger han har lagt inn i Julian, svarer forfatteren:
 „Das Gefühl, wie es war, auf eigenen Beinen zu stehen… ahh, das fand ich toll! Dorthin hatte ich mich gesehnt, schon sehr lange. Ich wollte mein eigener Herr sein, über mich selbst bestimmen dürfen. Und gleichzeitig hatte ich Angst, alles falsch zu machen. „Ich bekomm das nicht hin. Ich bekomme das überhaupt nicht so hin, wie ich mir das vorgestellt habe!“ Da steckt einiges von mir drin, wie bei „Alles über Sally“, dieses Buch hätte ich „Selbstporträt als Frau von fünfzig Jahren“ nennen können. Ich bringe eigene Erfahrungen ein, ganz selbstverständlich. Aber letztlich ist Julian wie Sally eine Person eigenen Rechts.“
Les mer om Arno Geiger på Tyskbokhylle.

Arno Geiger: Selbstporträt mit Flusspferd (Hanser 2015)

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen