Montag, 23. März 2015

Simon Brenner er tilbake på lerretet: "Das ewige Leben"


Hva vil man mer? Wolf Haas. Josef Hader. Tobias Moretti. Wolfgang Murnberger. Da trenger man ikke engang popcorn.

For fjerde gang på rad griper regissør Wolfgang Murnberg tak i en Wolf-Haas-kriminalroman og involverer både forfatter og hovedrolleinnehaver, Josef Hader, i arbeidet med å gi den alltid ufrivillige privatetterforskeren og tidligere politimannen Simon Brenner liv på kinolerretet. 


Simon Brenner står på bar bakke. Han forsøker seg på sosialkontoret, sier han har hatt en litt dårlig fase og trenger hjelp til å komme ovenpå igjen, men da saksbehandleren lekser opp hva han ikke har – verken fast bopel, jobb, sosialforsikring eller bankkonto – og konkluderer med "Herr Brenner, Sie sind ein U-Boot", kommer Brenner på at jo, han har noe i ermet, nemlig huset han arvet etter moren sin i Puntigam i Graz. En dag i øsende regn går han av trikken foran barndomshjemmet i Puntigam: Et skjevt hus som kun fortsatt står oppreist fordi et tre har vokst inn gjennom taket. Omtrent som Brenner selv.

Men ingen skal si Brenner ikke forsøker. Han bruker sine siste sparepenger på det mest nødvendige til huset,  en madrass som han aldri får tid til å innvie, noen bokser øl, litt mat som han deler med katten som har slått seg ned i det forlatte huset og bensin til den eldgamle mopeden han finner i skjulet. Og han oppsøker en gammel kamerat både fra ungdommen og fra politiskolen, "der Köck" (Roland Düringer), som i likhet med Brenner har lagt politiyrket på hylla og driver nedslitt brukthandel i Graz. Da de to mennene over noen bokser øl og en joint ser på gamle fotografier, skjønner tilskueren at det langt tilbake i dette vennskapet fins en mørk hemmelighet som fortsatt verker. Hemmeligheten synes å ha noe med de to andre personene på fotografiene å gjøre: en ung, lyshåret kvinne og en mørkhåret mann, som i dag er sjef for kriminalpolitiet i Graz, "der Aschenbrenner" (Tobias Moretti). 


Få timer senere er Köck død. Simon Brenner ligger på sykehus med en skuddskade i hodet. Alle behandler ham som om han var en selvmorder som ikke hadde hellet med seg, men Brenner – selv om han ikke kan huske hva som skjedde – er sikker på at det er en annen forklaring. Han føler at han er i fare, og den eneste personen han har tillit til er den vakre, ung kvinnelige psykiateren Dr. Irrsiegler, som interesserer seg utover det vanlige for denne merkelige pasienten.

Mørke hemmeligheter, gamle synder, kjærlighet, sjalusi, intriger, drap og forfølgelsesjakter gjennom et nattlig Graz: Det spares ikke på noe i Das ewige Leben. Veien mellom tungsinn og svart humor, mellom sterke følelser og situasjonskomikk er kort hos Haas. Til sammen blir det stor kino.  "Große antike Tragödie, mit dunklem Selbstzerstörungsdrive", skriver Süddeutsche Zeitung i sin anmeldelse.

  
Besøk filmens hjemmeside og se traileren. Les mer om Wolf Haas og romanen hans Die Verteidigung der Missionarstellung Tyskbokhylle.

Das ewige Leben (Ö 2015)

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen