Empfohlener Beitrag

Temaside for tyskspråklig samtidslitteratur i Store norske leksikon

Vil du oppdatere deg på tyskspråklig samtidslitteratur på en enkel måte? Store norske leksikon har nå lagd en temaside om tyskspråklig litte...

Montag, 23. Februar 2015

En dødelig besettelse: Thomas Raabs "Still"


I en liten landsby i den østerrikske provinsen blir det en desemberdag i 1982 født et guttebarn som får navnet Karl Heidemann. Han skrek da han ble født. Ikke så uvanlig, men i motsetning til de fleste andre barn som dog ikke skriker kontinuerlig, fortsatte Karl å skrike, høyere og høyere, dag ut og dag inn. Moren blir mer og mer fortvilet for at gutten vegrer seg mot henne; det eneste som av og til kan få ham stille, er når faren går tur med ham nattestid langt inn i skogen. Etter at foreldrene har forsøkt alt, og moren sågar blitt så desperat av guttens skrik at hun var i ferd med å holde hodet hans under vann, snubler faren ved en tilfeldighet over årsaken til sønnens raseri: han hører usedvanlig godt. Alt som for oss andre er svak bakgrunnsstøy og knapt nok det, hamrer som skudd mot ørene hans og fører til at han forsøker vegre seg med desperate skrik. For å gi sønnen en mulighet til å falle til ro bygger faren et lydisolert rom til ham nede i kjelleren. Der nede vokser sønnen opp, med minimal kontakt med verden rundt. Han blir stadig mer isolert, mer introvert, vegrer seg mot å snakke, blir blekere og blekere – tykkere og tykkere. 


Naboene unngår etter hvert familien Heidemann som lever sitt eget liv hvor alt kretser om å klare den vanskelige hverdagen. Særlig moren blir mer og mer fortvilet over at hun ikke når gjennom til sønnen. En dag forsvinner hun – og man finner henne druknet i en liten sjø i nærheten. I forbindelse med begravelsen får landsbybeboerne for første gang på lang tid se Karl: stor, blek, tykk, stum og med et skremmende blikk som får alle forsøk på å kondolere ham til å forstumme. Karl blir landsbyens utskudd, kroppsliggjøringen av skam og ondskap. Med sin avsky tvinger naboene Karl enda lenger inn i sitt eget mørke.

Morens drukning blir et dødelig ekko av det Karl opplevde da han som baby nesten ble druknet i badekaret. Og Karl kommer i berøring med de mørkeste kreftene i seg: lengselen etter døden, den endelige stillheten.

Det mystiske dødsfallet følges snart av et nytt; nok en kvinne drukner i sjøen i utkanten av landsbyen. Ryktene begynner å gå: det er Karls mor som har dradd den andre kvinnen ned i vannet til seg. Men ikke alle tror på den makabre forestillingen om en død kvinne som søker hevn. En dag kommer en politietterforsker til landsbyen. Han mener at det går en morder løs – en som kommer til å drepe igjen. Og en natt forsvinner Karl Heidemann.


Thomas Raabs roman Still er en kriminalroman, men samtidig mye mer: en oppvekstskildring, en kjærlighetshistorie, en fortelling om besettelse, hevn og om de mørke kreftene i mennesket. Romanen har blitt sammenliknet med Robert Schneiders Schlafes Bruder (1992), men også med Patrick Süskinds Das Parfum (1985).
"Ein Serienkiller wie es noch keinen gab. ...Von den größten Ungeheuerlichkeiten erzählt Raab, aber nie stellt er die Gewalt aus, stets lässt er das Grauen spürbar werden, ohne sich an blutigen Details zu weiden. Nicht grobschlächtig ist Raabs Prosa, sondern fein. … Raab bedient sich Aufzählungen, Alliterationen, atrophierter Sätze. Konsequent setzt er auf Verbenschwund, lustvoll verdreht er die Syntax. … Dass die Geschichte mit dem Tod Karls enden wird, verrät uns Raab bereits auf der ersten Seite. Dass er trotzdem den Weg zu einem versöhnlichen, einem tröstlichen Finale findet, gehört zu den vielen wunderbaren Ideen, die in diesem fantastischen Roman versammelt sind", skriver Spiegel i sin anmeldelse.
 
Ta en titt på traileren og besøk forfatterens hjemmeside.

Thomas Raab: Still. Chronik eines Mörders (Droemer 2015)

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen