Freitag, 19. Dezember 2014

Schiller og kjærligheten: Filmen "Die geliebten Schwestern"


I 1788 skal unge Charlotte von Lengefeld (Henriette Confurius) introduseres for hoffet i Weimar. Der møter hun like unge Friedrich Schiller (Florian Stetter), berømt og beryktet etter skandalesuksessen med teaterstykket Die Räuber i Mannheim (1782), lutfattig og sjarmerende. Da de litt senere treffes igjen, denne gangen hjemme hos familien Lengefeld i Rudolfstadt, er Charlotte allerede forelsket, men vet samtidig at moren neppe vil gi sin tillatelse til at hun gifter seg med en mann helt uten formue. Også Charlottes søster, Caroline von Beulwitz (Hannah Herzsprung), er til stede i Rudolfstadt denne sommeren. Caroline er ulykkelig i sitt fornuftsekteskap som skulle sikre moren og lillesøsteren økonomisk; hun er også modnere og modigere enn Charlotte og legger ikke skjul på sin begeistring for den unge og pene dikteren. Mellom de tre menneskene oppstår et tett og fortrolig vennskap, så inderlig at det må kalles et kjærlighetsforhold med tre aktører. I hemmelighetsfulle samtaler legger de planer for et liv sammen for alltid, for "eine Ehe zu dritt".

Kilde: http://www.senator.de/movie/die-geliebten-schwestern

Men Caroline, Charlotte og Friedrich Schiller sine idealistiske forestillinger om et samliv utenfor moralske og juridiske konvensjoner lar seg ikke uten videre realisere. Den mer pragmatiske løsningen blir at Charlotte og Friedrich Schiller gifter seg og at svigerinnen Caroline tilbringer mye tid langt borte fra sin mann og heller sammen med søster og svoger, først i Jena, senere i Weimar. Møtet med virkeligheten – materiell usikkerhet, for Schiller var, i motsetning til sin senere venn Goethe, aldri noen velstående mann –, et liv i enkle kår, barnefødsler, sykdom og en mann som nok tilbrakte mer tid i litteraturens verden enn i familien – utfordrer idealisme og lengselen etter å leve et ekte liv i pakt med egne verdier og drømmer. Ikke uventet fungerer det planlagte "Ehe zu dritt" over tid ikke slik de i ungdommelig entusiasme og emosjonell begeistring forestilte seg: Det opprinnelig så tillitsfulle forholdet mellom de to søstrene, som hadde sverget på at de skulle dele alt, blir etter hvert preget av sjalusi og mistenksomhet, og det kommer til slutt til et brudd mellom søstrene. Først flere år senere forsøker moren å få til en forsoning mellom Charlotte og Caroline, som i mellomtiden er skilt fra sin første mann og nå har giftet seg med Wilhelm von Wolzogen. Etter å ha overhørt en voldsom krangel mellom søstrene, ender filmen med at Schiller får et anfall og bryter sammen. Få år etter (1805) dør Friedrich Schiller.  

Kilde: http://www.senator.de/movie/die-geliebten-schwestern
  
I filmen står forfatteren Friedrich Schiller i bakgrunnen, her er det den unge, lidenskapelige mannen som spiller hovedrollen. Die geliebten Schwestern gir derimot godt innblikk i Schiller som historiker ved Universitetet i Jena og hvilken begeistring han vakte med sine tanker om frihet; det samme gjelder den unge mannens fascinasjon for boktrykkerkunsten og forlagsvesenet. Vennskapet til Goethe er kraftig nedtonet, nærmest ikke-eksisterende, viktigere er Schiller som mentor for Carolines forfatterskap, gjennom at hennes roman Agnes von Lilien trykkes i Schillers tidsskrift Die Horen 1796/1797.

Kilde: http://www.senator.de/movie/die-geliebten-schwestern

Regissør Dominik Graf viser i Die geliebten Schwestern hvordan utopien om "eine Ehe zu dritt" ikke tåler møtet med virkeligheten, men erstattes av sjalusi og mistenksomhet. Graf tar oss med bak litteraturhistoriens kulisser, noe som han løser på en fremragende måte på slutten av filmen, når kameraet forsvinner ut av familien Schillers leilighet for så å vise Schiller-huset i Weimar, i dag et museum, med turister som går forbi på gaten. Og han er varsom med å vise forholdet mellom Schiller og Charlotte altfor bastant, fordi vi faktisk ikke vet om forholdet mellom dikteren og hans svigerinne var noe mer enn et vennskapsforhold. Før sin død ødela Charlotte alle brev mellom seg og Schiller. Gjennom en fortellerstemme, regissørens egen, balanserer filmen mellom fakta og spekulasjoner.

Die geliebten Schwestern, i Dominik Grafs regi, er et storslagent kostymedrama.
Dominik Graf hat die „Geliebten Schwestern“ mit einem Überschuss an Leidenschaft für alles gedreht, was darin vorkommt - die Sprache, die Landschaften und Häuser, die Kleider und Frisuren, die Pferde und Kutschen, den Dreck und die Briefe, die Albernheiten, Katastrophen -, und vor allem für die Bewegungen von einem Ort zum anderen. Sie sind es, die dem Film eine ungeheure Dynamik geben und den Abstand zwischen damals und heute markieren, skriver Verena Lueken i sin begeistrede omtale i Frankfurter Allgemeine Zeitung.
 
Die geliebten Schwestern er en av Tysklands kandidater for Oscar 2015. Besøk filmens hjemmeside hvor det i tillegg til en trailer fins mye informasjon, inkludert materiale til bruk i undervisningen.

Die geliebten Schwestern (D 2014)

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen