Montag, 7. April 2014

Østerriksk krimpåske


På tide å planlegge påskelektyren?

Til min store forskrekkelse oppdaget jeg at jeg har blogget lite om krim det siste året. Dette må det naturligvis bli en slutt på, men det får bli et påskeforsett. En venninne har forbarmet seg og lånt meg Herbert Dutzlers Altaussee-Krimi-serie som akutthjelp. Vi får se om den litt motvillige og ofte uheldige politimannen Gasperlmaier dukker opp her etter hvert. I tillegg har jeg lest Bernhard Aichners Totenfrau, som etter sigende allerede er solgt til et norsk forlag, men foreløpig ikke kommet så langt at jeg har blogget om den. Selv ikke bokslukere rekker alt. Men fra 2013-utgivelsene anbefaler jeg:

Ursula Poznanskis Blinde Vögel
Daniela Larchers serie om Chefinspektor Otto Morell
Og for den som fortsatt ikke har lest Christian Davids Mädchenauge er det bare å sette i gang – oppfølgeren er på vei!


  
Ellers henviser jeg enkelt og greit til fjorårets påskekrimanbefalinger (der er det også en lenke til 2012). Og nei: det er mange, men ikke bare, østerrikere i bunken. Noen tyske krimforfattere har også sneket seg med. 

God krimpåske!

Kommentare:

  1. Det kan aldrig bli för mycket Otto Morell :) Ursula Poznanski har jag varit lite nyfiken på tidigare, men Christian David är en ny författare för mig. Tack för tips, frohe Ostern!

    AntwortenLöschen
  2. Helt enig når det gjelder vår felles venn, Otto Morell. Gleder meg allerede til oppfølgeren som er lovt å komme før jul. Er spent på hva du syns om Christian David. Han kommer også snart med krim nr. 2 i serien.
    Dir auch frohe Ostern!

    AntwortenLöschen