Mittwoch, 15. Januar 2014

Fornøyelig krimkomedie fra Bayern: "Dampfnudelblues"


 
Krimbestselgeren til Rita Falk, Dampfnudelblues, filmatisert av Ed Herzog, er nå ute på DVD. Da filmen gikk på kino for noen måneder siden, var jeg skeptisk til om jeg var helt klar for Franz Eberhofer på lerretet, og gikk ikke og så den. Nå falt jeg for DVD'en. Neste gang venter jeg ikke på DVD'en, men går på kino med en gang!

Sebastian Bezzel (tysk skuespiller med lang krimerfaring) gjorde Franz Eberhofer litt mer alvorlig og mye mer sensibel enn jeg leser ham i bøkene, det syns jeg var et godt grep, som styrker filmen som en sosialkritisk krim uten at komikken forsvinner. Og Simon Schwarz (den østerrikske skuespilleren har spilt i flere av Wolf Haas' Simon-Brenner-filmer) som Rudi Birkeberger var – som alltid – en fornøyelse fra start til slutt. Varmt anbefalt for alle med litt bayersk-østerriksk legning.


Les TYSKBOKHYLLE-omtalen av kriminalromanen her. Og besøk filmens hjemmeside, hvor man bl.a. kan se traileren her

Interessert i mer film fra Bayern? Les TYSKBOKHYLLE-omtalen av komedien Wer's glaubt, wird selig.

Dampfnudelblues (D 2013)

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen