Empfohlener Beitrag

Temaside for tyskspråklig samtidslitteratur i Store norske leksikon

Vil du oppdatere deg på tyskspråklig samtidslitteratur på en enkel måte? Store norske leksikon har nå lagd en temaside om tyskspråklig litte...

Mittwoch, 18. September 2013

To sterke sveitsere: nye romaner av Franz Hohler og Peter Stamm


Rik sveitsisk bokhøst

Jeg tror aldri før at jeg har gått inn i en bokhandel og kjøpt tre – 3 – nyutgitte sveitsiske romaner på en gang. Men en gang skal være den første. Og når Alex Capus, Franz Hohler og Peter Stamm alle kommer ut med nye romaner i løpet av få uker, da er det ikke så mye å lure på. Løp og kjøp. Og les.

Franz Hohler: Gleis 4

Franz Hohler (født i 1943) er en av Sveits' beste fortellere. Hans nye roman, Gleis 4, er absolutt "a good read" og vanskelig å legge fra seg før man har fått med seg siste punktum.


  
Isabelle, sykepleier på et aldershjem og nyoperert for gallesten, er på vei til flytoget for å besøke en venninne i hennes sommerhus i Italia. Der skal de to kvinnene sole seg, bade, drikke vin, spise pizza og slappe av, mens Isabelle kommer seg etter operasjonen. Men på vei til flyplassen i Zürich skjer det noe uventet: en eldre herre tilbyr seg å bære kofferten hennes opp en bratt trapp til togperrongen. Når han setter fra seg kofferten, tar han seg brått for brystet og faller død om.

Etter dette orker ikke Isabelle reise til Italia som planlagt. Vel hjemme i leiligheten sin finner hun ut at hun ved en feiltakelse har fått med seg mobiltelefonen til den avdøde mannen. Etter hvert som den ringer flere ganger, alltid anonyme anrop, og en truende mannsstemme ber henne "si til Marcel at han er uønsket på kirkegården", begynner Isabelle å bli nysgjerrig på den avdøde. Når enken senere kommer på besøk for å få høre mer om mannens siste øyeblikk, viser det seg at hun vet svært lite om oppveksten til den avdøde ektemannen. Og hvorfor den fremmede kalte mannen som hun kjente som Martin, Marcel, kan hun ikke forklare. Sammen begynner de to kvinnene å nøste opp i en historie med forgreninger over 70 år tilbake i tid.

Kriminalroman, kritisk samfunnsroman og en roman om livet

I Gleis 4 bruker Hohler noen av kriminalromanens særtrekk. Men dette er ikke noen krim i tradisjonell forstand. Gleis 4 er en samfunnskritisk – eller sveitskritisk – roman. Etter hvert som fortiden rulles opp, vises konturene av et Sveits som er kjennetegnet av trangsynthet og manglende toleranse. At den trangsynte mentaliteten ikke bare tilhører fortiden, anskueligjør Hohler gjennom de holdningene Isabelles datter Sarah, som har en afrikansk far, møter i hverdagen. Gleis 4 viser også hvor fort tilværelsen kan endre seg, det skal bare en liten tilfeldighet til for at man må over i et annet spor, noe tittelen henspiller på. Også for Isabelle blir denne historien en vekker, også hennes liv går nå over i et annet spor.

Peter Stamm: internasjonal suksess

Peter Stamm (1963-modell) er en av de mest populære yngre sveitsiske fortellerne, som også kan skryte på seg internasjonal berømmelse gjennom tallrike oversettelser til mange språk, blant annet norsk, utgitt på Ganesa forlag.


Nacht ist der Tag

I sin nyeste roman, Nacht ist der Tag, møter vi Gillian, en ung kvinne som nettopp har fått sitt liv snudd på hodet etter en bilulykke. Etter et selskap hvor både hun og mannen, Matthias, ikke bare har kranglet, men også drukket, setter de seg likevel i bilen for å kjøre hjem. Et rådyr løper ut foran bilen, Matthias klarer ikke stoppe, og det ender med en ulykke hvor mannen mister livet og Gillian blir sterkt skadet. De største skadene har hun i ansiktet, som må rekonstrueres gjennom flere omfattende operasjoner. Å gå tilbake til jobben som fjernsynsmoderator er uaktuelt, og Gillian trekker seg tilbake i foreldrenes hytte i fjellene. Hun får jobb på et kurhotell og bygger seg sakte, men sikkert opp en ny tilværelse – helt annerledes enn det urbane livet hun og mannen førte, hele tiden på utstilling enten foran kameraet, i selskap med de riktige menneskene eller bak de store glassvinduene i designleiligheten. 

Parallelt med Gillians historie fortelles historien om kunstneren Hubert, som startet sin karriere med å fotografere nakne kvinner som han deretter maler. Gillian fascineres av bildene hans, og ber ham om å fotografere seg naken. Begge er tiltrukket av hverandre, men ingen av dem vil åpne seg nok til at det blir noe mer enn en fotograf og hans modell. Et par år senere – Gillian har allerede bygd opp sin nye tilværelse i provinsen og Huberts karriere er ikke lenger oppadgående – møtes de på nytt: Hubert skal være "artist in residence" i et utstillingslokale vegg i vegg med hotellet hvor Gillian arbeider. Begge er skadeskutte, men omgås med egen fortid og nåtid på helt ulike måter.

Når livet må restartes

Peter Stamm viser oss i sin nye roman to skjebner: én kvinne, én mann. Begge opplever noe som gjør at livet plutselig ikke blir som før. Mest dramatisk er det for Gillian som gjennom ulykken mister alt: ektemann, karriere, utseendet. Langsomt gjenvinner hun fotfestet, ser at det går an å begynne på nytt og helt annerledes. I motsetning til Hubert, som etter en ny start ser ut til å falle tilbake til gamle takter, viser Gillian at hennes oppvåkning fra en konvensjonell, kommersiell og veldesginet tilværelse ikke bare er en overgangsfase, men starten på et nytt liv – kanskje på det riktige livet.

Prosakunst

Nacht ist der Tag er, som alle Peter Stamms tekster, stramt komponert, nærmest økonomisk, og selv romanene hans bærer fortellingens og novellens komposisjonsprinsipp. Dette driver leseren framover, skaper spenning og gjør at man som leser automatisk leter etter ledetråder og reflekterer over hvordan historien kan komme til å ende.

Franz Hohler: Gleis 4 (Luchterhand 2013)

Peter Stamm: Nacht ist der Tag (Fischer 2013)

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen