Empfohlener Beitrag

Temaside for tyskspråklig samtidslitteratur i Store norske leksikon

Vil du oppdatere deg på tyskspråklig samtidslitteratur på en enkel måte? Store norske leksikon har nå lagd en temaside om tyskspråklig litte...

Mittwoch, 26. Dezember 2012

Lesevaner

Etter å ha lest flere blogginnlegg om lesevaner (bl.a. Lines bibliotek og Bokofilia) de siste dagene (og dette gir meg assosiasjoner til barndommens kjedebrev: skriver du ikke av og sender videre, går du glipp av de fem beste romanene i 2013...) har jeg tatt en runde med egne vaner og uvaner når jeg sitter-står-ligger med en bok mellom hendene. 


Har du et fast lesested?
Jeg leser der hvor det er mulig å sette seg ned (og i nødsfall går det an å lese stående også, på perronger f.eks.): på trikken og annet skinnegående, på bussen, på fly, på café, på parkbenker, på stranda, på venteværelser, på balkongen, foran juletreet – og jo: jeg leser faktisk også av og til sittende i en stol eller et sofahjørne eller på gulvet innenfor hjemmets fire vegger. Men jeg er nok en av de få bokormer som aldri leser på senga.

Bokmerke eller tilfeldig papirlapp?
Min favorittbokhandel i Wien forsyner meg med et nytt bokmerke hver gang jeg handler der, og det tilsier jevn tilførsel av bokmerker. I tillegg har jeg noen fine bokmerker jeg har hatt i mange år og som jeg steller pent med, bl.a. et fra Hanser Verlag med bilde av Herta Müller. I tillegg resirkulerer jeg noen postkort med sitat fra tyskspråklige forfattere, det jeg liker best er et med følgende sitat fra Karen Duve: "Wer jammert, hat noch Reserven".

Må du lese ferdig kapittelet før du legger fra deg boka? 
Ja. Unntaket er når jeg må gå av eller bytte buss. Eller når jeg blir ropt opp på venteværelset. Jeg ber ikke tannlegen vente til jeg har lest ut kapittelet.

Spiser eller drikker du noe mens du leser?

Å spise uten å lese – i alle fall når jeg er alene – er nærmest umulig. Det motsatte går.

Går det greit å høre på musikk eller se på TV mens du leser?

Skrekk og gru – nei!!!

Leser du flere bøker samtidig, eller holder det med en om gangen? 

Helst leser jeg bare en om gangen. Unntaket er om boka er så tykk at den er uhåndterlig å ha med seg rundt som busslektyre, da leser jeg en veskekompatibel bok parallelt. 

Leser du helst hjemme hos deg selv eller overalt?

Overalt hvor det er mulig å holde en bok i handa. Eller fiske fram iPad'n.

Høytlesing eller stillelesing? 
Kun stillelesing. Bortsett fra lyrikk.

Hopper du over sider eller snikleser forover i boka?
En dårlig eller kjedelig bok kan leses på tvers, dersom alternativet er å putte den tilbake i hylla. Men når jeg ikke tverrleser, leser jeg på ordentlig. Og jeg sniker ikke. Ikke på trikken heller.

Knekker du bokryggen eller prøver du å bevare den helt som ny?
Jeg forsøker å skåne bokas rygg og andre ekstremiteter. Man bør ikke la seg knekke av andre enn kiropraktikere, det gjelder også for bøker.

Skriver du i bøkene dine? 
Primærlitteratur som jeg skal skrive om, enten i bloggen eller andre steder, skriver jeg i og pynter med fargerike post-it-lapper. Skjønnlitteratur som bare leses, skriver jeg sjelden i. Men jeg har ingen fordommer mot lesere som skriver og tegner i bøkene sine (sine egne vel å merke).


Fortsatt god lesejul!



Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen