Empfohlener Beitrag

Temaside for tyskspråklig samtidslitteratur i Store norske leksikon

Vil du oppdatere deg på tyskspråklig samtidslitteratur på en enkel måte? Store norske leksikon har nå lagd en temaside om tyskspråklig litte...

Sonntag, 2. Dezember 2012

Kan sveitsere skrive western? Capus kan

En meget sjelden gang bryter jeg prinsippet om ikke å skrive om bøker jeg ikke har lest. Som nå, for annen gang i denne bloggens levetid (de som lurer på når jeg begikk første feiltrinn, kan klikke her). Men jeg har sett et youtube-innslag på 3 minutter om boka, og mener det kvalifiserer meg til å skrive et innlegg (dette er en jo en bokblogg, og etter høstens norske bokbloggerdebatt vet vi at i en bokblogg er det fritt fram for uleste bøker og ufaglærte bloggere).


I 2011 kom sveitsiske Alex Capus' kjærlighetsroman Léon und Louise, en av bokårets bestselgere. For mange forfattere ville en slik formidabel suksess være grunn nok til å gyve løs på neste roman i samme sjanger. Men det gjelder tydeligvis ikke Capus, som nå lover sine lesere en sjangermessig botsøvelse: 

"Wenn ein Mann einen Liebesroman geschrieben hat, muss er hernach zum Ausgleich etwas Ordentliches tun. Einen Western schreiben zum Beispiel. Das ist man sich einfach schuldig," sier han.

Og resultatet er Skidoo, en bok på 80 sider med et retroomslag som ser ut som en mellomting mellom en tegneserie og gamle folkloristiske fotografier. Skidoo er "eine literarische Fingerübung" i kjølvannet etter en reise forfatteren gjennomførte i området mellom Los Angeles og Grand Canyon. Der fant han spøkelsesbyer og gamle historier om hopiindianere, om lynsjing, om kameltråkk, uheldige oppfinnere, sølvgruver, bankrøvere og nybyggere. Alt dette – og en del til – skriver han om i Skidoo. Som altså er en slags sveitisk western. Lengre fra kjærlighetshistorier er det neppe mulig å komme.

På youtube kan vi se en morsom og fantasifull animasjon som viser noe av det boka har å by på, mens forfatteren selv leser et kort utdrag. Jeg har aldri fundert over hvordan det vil høres ut når en sveitser forteller westernhistorier. Men nå vet jeg det. Klikk og hør selv.


På Hanser Verlag sin hjemmeside finner vi en presentasjon av boka og en Leseprobe.
 
Alex Capus: Skidoo. Meine Reise durch die Geisterstädte des Wilden Westens (Hanser 2012)

P.S. Ja, jeg har kjøpt boka. Og ja, jeg skal lese den.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen