Mittwoch, 19. September 2012

Den farlige provinsen: Lilian Faschinger


Lilian Faschinger (østerriksk 1950-modell) har en imponerende bred litterær produksjon. Hun har også tidligere flørtet med kriminalsjangeren, men med Die Unzertrennlichen (2012) leverer hun en nærmest rendyrket kriminalroman – med en god porsjon østerriksk selvironi og provinskritikk.


Sissi Fux, rettsmedisiner i Wien, forsøker å holde familien i Steiermark på en armlengdes avstand for på den måten å unngå i alle fall deler av den kritikken hennes katolske bestemor rundhåndet øser ut. Men når faren hennes dør, føler hun seg tvunget til å reise til begravelsen. Mens begravelsesfølget står ved graven, kommer et forferdelig uvær, og lynet slår ned. Legen som kommer til for å hjelpe, er en ungdomsvenn, Stefan. Han og hans bedre halvdel, Regina, var i mange år Sissis beste venner, helt til Regina forsvant i forbindelse med en Italiaferie – hun kom aldri tilbake etter en svømmetur. Sissi og Stefan innleder et forhold, men Sissi føler at hun ikke kan konkurrere med avdøde Regina. For å frigjøre seg fra fortidens skygger bestemmer Sissi seg for å reise til Italia og besøke den øya hvor Stefan og Regina tilbrakte sin siste ferie. Og etter hvert forstår hun at historien om Reginas død er langt mer kompleks enn en enkelt svømmeulykke.

Die Unzertrennlichen er en underholdende kriminalroman hvor spenningen ligger i de mellommenneskelige forholdene mer enn i selve handlingen, som krydres med situasjonskomikk og satiriske elementer. Og den østerrikske provinsen får sitt pass påskrevet, i god østerriksk litterær tradisjon.


Heuriger
Hør Lilian Faschinger lese fra Die Unzertrennlichen i Museumsquartier i Wien i forbindelse med litteraturfestivalen O-Töne (utdrag), og les et intervju med forfatteren her.


Lilian Faschinger: Die Unzertrennlichen (Zsolnay 2012)

Kommentare:

  1. Du skriver at "den østerrikske provinsen får sitt pass påskrevet, i god østerriksk litterær tradisjon". Thomas Bernhard og Elfriede Jelinek er vel også eksempler på denne tradisjonen, og kanskje finnes det mange andre. Hvordan har denne kritiske holdningen til hjemlandet oppstått hos østerrikske forfattere? Kan du ikke skrive et innlegg om det?

    AntwortenLöschen
  2. Du har helt rett i at dette er en litterær nasjonalsport i Østerrike. Og Lilian Faschinger er bare barnemat i forhold til Thomas Bernhard og Elfriede Jelinek, som du nevner, på dette området.

    Du ga meg en utfordring med dette spørsmålet, og jeg tar den gjerne – om litt.

    Vennlig hilsen
    Elin

    AntwortenLöschen