Empfohlener Beitrag

Temaside for tyskspråklig samtidslitteratur i Store norske leksikon

Vil du oppdatere deg på tyskspråklig samtidslitteratur på en enkel måte? Store norske leksikon har nå lagd en temaside om tyskspråklig litte...

Samstag, 4. August 2012

En kvinne forut for sin tid: Caroline von Humboldt


Dersom jeg ble spurt om hva som var min yndlingssjanger, ville jeg kanskje si biografien, eller bedre: den gode biografien. En god biografi åpner dører til mennesker, deres tid og deres samtidige, samtidig gir den gode biografien innblikk i utfordringene nettopp denne sjangeren har. Den oppmerksomme leser kan følge biografens research, analyser og valg bak teksten. Derfor beundrer jeg gode biografer. Mine to favoritter er Sigrid Damm og Dagmar von Gersdorff. Så når de kommer ut med nye biografier, kjøper jeg dem med samme selvfølge som f.eks. en ny roman av Christoph Hein eller en ny krim av en av mine favorittkrimforfattere.

Dagmar von Gersdorffs nyeste bok er Caroline von Humboldt. Eine Biographie.


Caroline von Humboldt (1766-1829), gift med Wilhelm von Humboldt, svigerinnen til Alexander von Humboldt, er en person som hittil stort sett har blitt omtalt i samme åndedrag som ektemannen og svogeren, som vi forbinder med bl.a. utdanningsreformer i Preußen, komparativ språkvitenskap, naturforskning, oppdagelsesreiser og grunnleggelsen av Humboldt-Universität'et i Berlin.

Statue av Wilhelm von Humboldt foran Humboldt-Universität i Berlin

Caroline fikk en omfattende utdannelse med seg hjemmefra, denne inkluderte bred kjennskap til kunst, både litteratur, maleri og musikk. Da hun møtte Wilhelm, hadde han allerede hørt rykter om denne vakre og begavede unge kvinnen, og de forelsket seg i hverandre umiddelbart. Begge hadde de en omgangskrets som inkluderte de mest betydningsfulle kunstnere og vitenskapsmenn; de var nære venner av bl.a. både Schiller og Goethe, og besøkte dem flere ganger i Weimar.

Caroline var selv ikke kunstnerisk aktiv, hennes talent var å beskrive og vurdere kunst, særlig billedkunst og skulptur.  Dette talentet videreutviklet hun gjennom lange utenlandsopphold, både i Paris, i Spania og – framfor alt – i Italia og spesielt Roma, hvor hun bodde i flere perioder. Hun var en iherdig mesen for unge malere, hun skrev flere artikler om kunst som ble publisert, bl.a. av Goethe, og hun var en kunstsamler med utmerket teft for de kunstnerne som skulle komme til å bli viktige også for ettertiden.

Ekteparet Humboldt førte det som vi i dag kaller et åpent ekteskap. Begge hadde de i ulike perioder elskere, noe de ikke holdt skjult for verken hverandre eller andre. Men ingen affærer satte ekteskapet deres i fare, skilsmisse (som absolutt forekom i kunstnerkretser og også blant deres bekjente) ble aldri vurdert. En omfattende brevveksling viser et ekteskap bygget på et sterkt fundament; ingen av dem var noen gang i tvil om at deres forhold skulle vare. Det var basert på gjensidig kjærlighet, respekt for den andre og på en avtale om at de skulle gi hverandre full frihet. 

Humboldt-Schloss i Tegel/Berlin

Caroline var en spesiell kvinne forut for sin tid, kanskje aller mest gjennom sin sterke selvstendighet: hun stolte på egne vurderinger, både når det gjaldt kunst og eget liv. 

Andre TYSKBOKHYLLE-presentasjoner av biografier av Dagmar von Gersdorff om to av Goethes kvinner: Marianne von Willemer og Lili Schönemann.

Dagmar von Gersdorff: Caroline von Humboldt. Eine Biographie (Insel 2011)

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen