Empfohlener Beitrag

Temaside for tyskspråklig samtidslitteratur i Store norske leksikon

Vil du oppdatere deg på tyskspråklig samtidslitteratur på en enkel måte? Store norske leksikon har nå lagd en temaside om tyskspråklig litte...

Samstag, 23. Juni 2012

Ny roman av Christoph Hein: "Weiskerns Nachlass"


I mitt blogginnlegg Tyske bøker for både varme og kjølige sommerdager, hvor jeg bl.a. forteller om min egen planlagte ferielektyre, førte jeg opp Christoph Heins nyeste roman Weiskerns Nachlass som en av romanene jeg skal lese i sommer. Den er nå lest og fortært. Og jeg ble definitivt ikke skuffet.

Er det én tysk forfatter jeg med hånden på hjertet kan si at jeg har lest alt av, så er det Christoph Hein, og mange av bøkene hans flere ganger. Han har fulgt meg helt siden studietida, og jeg har vært så heldig å ikke bare høre ham lese noen ganger, men fikk også treffe ham en gang. Det er mange grunner til at jeg er glad i bøkene hans: Hein er en drivende god forteller. Forfatterskapet har en enorm bredde, både når det gjelder sjanger og tematikk. Og han er en person med høy politisk integritet. Men den viktigste grunnen til at jeg gleder meg over hver eneste ny Hein-bok, er at romanene hans alltid, selv om de omhander én enkeltskjebne eller én hendelse, har et kritisk blikk på vår samtid. Heins romaner er  samfunnsromaner, samtidsromaner, diagnostiserer vår tid. Dette gjelder også Weiskerns Nachlass


Hovedpersonen er Rüdiger Stolzenburg, 59 år gammel, dosent på et institutt for kulturvitenskap. Han har (høyst ufrivillig) kun en halv stilling, og forsøker å spe på inntektene gjennom å skrive anmeldelser og andre artikler for diverse tidsskrift. I sin fritid jobber han på sitt store prosjekt: en historisk-kritisk utgave av Friedrich Wilhelm Weiskerns skrifter. Weiskern, som virkelig har levd (1711-1768), var skuespiller, kartograf – og skrev libretti for Mozart. Weiskern-prosjektet er interessant, det er nybrottsarbeid, men det er ikke mainstreamforskning, noe som betyr at Stolzenburg sliter med å få finansiering til prosjektet sitt, og det ser heller ikke ut til at han finner et forlag som er villig til å utgi Weiskerns skrifter. Men Stolzenburg har flere problemer: universitetsledelsen truer med å legge ned instituttet han jobber på, noe som setter jobben hans i fare, skattemyndighetene avkrever ham restskatt for flere år tilbake, han har trøbbel på venninnefronten – og om ikke alt dette skulle ha vært nok, blir han viklet inn i en merkelig kriminalsak som handler nettopp om Weiskerns etterlatte papirer. Stolzenburgs integritet, både som forsker, som lærer og som medmenneske, blir satt på en hard prøve.

Dette høres ut til å være altfor mye for en enkelt roman, men det er det faktisk ikke. Weiskerns Nachlass er en akademikerroman, en kriminalroman, en roman om en besettelse, en roman om integritet, en roman om kjærlighet og begjær, og ikke minst en roman om vår samtid. Velskrevet, med tempo, og nærmest umulig å legge fra seg.

"Christoph Hein hat mit Rüdiger Stolzenburg eine Figur geschaffen, in der sich prototypisch die Gefährdungen unserer Gesellschaft und unserer Zivilisation am Ende des ersten Jahrzehnt des dritten Jahrhunderts spiegeln. Christoph Hein ist damit der aktuelle, realistische, literarisch durchgeformte Gesellschaftsroman gelungen", skriver forlaget. Dette kan jeg som leser uten videre slutte meg til. Weiskerns Nachlass er en aktuell og spennende roman. Hein innfrir – igjen og igjen.


Christoph Hein: Weiskerns Nachlass (Suhrkamp 2011)

Kommentare:

  1. Liebe Elin,
    hab 1000 Dank für diesen Tipp. Ich finde Christoph Heins Bücher (fast) immer ganz großartig, habe ihn aber die letzte Zeit etwas aus den Augen verloren. Dieses Buch klingt wieder total spannend und befindet sich hiermit nun ganz oben auf meiner Leseliste.
    Viele liebe Grüße aus Köln,
    Ingo
    P.S. Schöner Blog - ich wünsch Dir viele follower (oder wie heißt das auf Deutsch?)

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. Lieber Ingo,
      vielen Dank für die nette Rückmeldung. Ich vermute, dass deine Leseliste eh' schon umfangreich ist, auch ohne Hein, glaube aber, Weiskerns Nachlass wird dir gefallen. Viel Spaß bei der Lektüre!

      Alles Gute & liebe Grüße,
      Elin

      Löschen