Mittwoch, 2. Mai 2012

Goethe-Institut inviterer til Kafka-konkurranse

Goethe-Institut i Oslo har i disse dager lyst ut en flott Kafka-konkurranse. Her oppfordres vi til å hjelpe Kafka litt, nemlig gjennom å fullføre hans fragmentariske roman Slottet. Slottet stopper nemlig midt i en setning:

Sie reichte K. die zitternde Hand und ließ ihn neben sich niedersetzen, mühselig sprach sie, man hatte Mühe sie zu verstehen, aber was sie sagte...

De som har idéer til hvordan Kafka kunne ha fullført denne romanen, kan sende sitt forslag (som slett ikke behøver å være langt) til Goethe-Institut, som premierer gode og kreative forslag med teaterbilletter og bøker.


Dette er en morsom øvelse man kan gjøre med absolutt alle litterære tekster. De behøver naturligvis ikke å være fragmenter i utgangspunktet; det går fint an å gi elevene en tekst – så kort eller lang man ønsker – som læreren har fragmentert og be elevene fullføre den, enten helt fritt eller ved å lage noen forutsetninger som elevene skal følge, f.eks. at bestemte ord skal være med, at det skal være dialog el. Denne måten (og mange andre) å jobbe med litterære tekster i fremmedspråkundervisningen beskrives nærmere her.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen