Samstag, 27. August 2011

Pixi i ny drakt



Som liten hadde jeg en anseelig samling pixibøker. Fortsatt blir jeg nostalgisk når jeg ser pixibøker utstilt i bokhandlere, og når jeg ser den store pixifiguren med en haug bøker i sin "Bauchladen" i en bokhandel, ja, da hender det jeg blar gjennom pixihaugen og treffer en og annen gammel venn. Og det gjorde jeg nylig i en østerriksk bokhandel. Denne gangen fant jeg imidlertid ikke bare de kjente seriene, men også noe nytt: jubileumsserien Pixi-Buch-Reihe 200. I denne serien har aktuelle forfattere og kjendiser vært på ferde. Bestselgerforfatteren Cornelia Funke har skrevet Der Bücherfresser, TV-moderatoren og journalisten Anke Engelke Der reichste Mann der Welt, modellen Heidi Klum Der kleine, schwarze Wackelzahn,  fjernsynskokk Sarah Wiener Mathilda, die Wanderratte og regissørekteparet Fatih Akin (regissøren bak bl.a. Im Juli, Gegen die Wand og Soul Kitchen) og Monique Akin Die Geschichtenerzählmaschine. Resultatet er friske og frekke, moderne og morsomme pixibøker. 

 
Enkelte tysklærere bruker av og til pixibøker i undervisninga. Pixi-Buch-Reihe 200 er et godt alternativ til klassikerne, og det faktum at det står en "kjendis" fra det tyskspråklige området bak bøkene, kan være en innfallsport til aktuell kulturkunnskap og legge til rette for f.eks. enkel informasjonsinnhenting over nettet. 


Noen som har erfaringer med bruk av pixibøker i egen undervisning? Kommentarfeltet er åpent :-)


Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen