Donnerstag, 2. Juni 2011

Om noveller, drømmer og realitet: ny novelle av Uwe Timm

Det er noen forfattere man følger gjennom flere tiår: man gleder seg til de kommer med en ny bok, kjøper den så fort den kommer på markedet, leser raskt med spenning og gleder seg over assosiasjoner og henvisninger (reelle eller innbilte) til deres tidligere tekster. Uwe Timm er for meg en slik forfatter. Og da Freitisch kom ut tidligere i våres, var det bare å begynne å lese.

 
Freitisch er en kort tekst som handler om to tidligere kamerater som har møtt hverandre mer eller mindre tilfeldig og nå sitter ved et cafébord og snakker om det som har vært, det som er og det som ikke ble slik som de en gang trudde det skulle bli. De to mennene, nå i sin såkalt beste alder, hadde i sin ungdom vært studenter i München, bodd i samme bokollektiv, delt måltider, diskusjoner og delt samme fascinasjon for forfatteren Arno Schmidt. Nå, etter mange år uten kontakt, møtes de i Anklam, tidligere DDR-provins, kun kjent fordi regissøren Frank Castorf på 80-tallet satte teatret, Anklam og nesten også DDR på hodet gjennom sitt eksperimentelle og nærmest eksplosive teater.

Gjennom en sinnrikt konstruert rammefortelling hører leseren både samtalen rundt bordet i Anklam og samtalene mennene førte som unge studenter. Leseren settes tilbake i tid, til sent 60-tall, til studentopprør, politisk engasjement og  litterære ambisjoner, - og får samtidig innblikk i hva de en gang så ungene mennene virkelig har blitt: én har blitt pensjonert lærer i Anklam med et lite antikvariat som ikke bærer seg økonomisk og den andre en pengesterk mann som planlegger å legge en søppelfylling midt i naturskjønne Mecklenburg-Vorpommern. 60-tallets idealer synes langt vekk. Noe som synliggjøres på coveret: på forsida ser vi, akkurat som et lite klistremerke på det røde omslaget, ei rød og nostaligisk folkevogn (det kjøretøyet de unge studentene brukte da de kjørte den lange veien fra München til Arno Schmidts hjemsted Bargfeld i Niedersachsen for å få et glimt av sitt litterære idol); på baksida av omslaget finner vi tilsvarende klistremerke, men da av en sølvgrå SAAB Cabriolet. 

Timm-lesere er vant til at forfatteren, i tillegg til å fortelle en historie, leker seg litt med litterære sjangere og motiv. I Entdeckung der Currywurst, en av Timms mest populære bøker, spilte bl.a. sjangeren novelle en sentral rolle. Det er også tilfelle i Freitisch (som kanskje også kunne ha hett Tischgespräche?), som har undertittelen „Novelle“, hvor det fins en forfatter med oppnavnet Falkner (etter Paul Heyses Falkentheorie, som står sentralt i tysk novelleforskning), og hvor forfatteren Arno Schmidt spiller en viktig rolle som stadig tilbakevendende tema, ja rett og slett som en slags trylleformel som bringer tidligere tiders engasjement, drømmer og fascinasjon tilbake i hukommelsen.

„Wie man wurde, was man ist, und was man vielleicht hätte werden können – davon handelt Uwe Timms geistreiche, gewitzte, glänzend geschriebende Novelle, die voller Anspielungen steckt und der existenziellen Frage nachgeht: Was lässt sich umsetzen von den Wünschen und Hoffnungen, mit denen man angetreten ist?“, skriver forlaget på omslaget.

Uwe Timms Freitisch kom ut på forlaget Kiepenheuer & Witsch i 2011. Freitisch fins også som lydbok (MP3 og CD).

Den som vil vite mer om Timms nyeste novelle, kan titte innom kulturmagasinet perlentaucher.de.

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen