Dienstag, 12. April 2011

Tysk page turner til påske?

Det nærmer seg påske - og dermed også krimtid. Som pasjonert krimleser anbefaler jeg naturligvis en tysk påskekrim i solveggen (eller annet høvelig lesested).

Nele Neuhaus' kriminalroman Schneewittchen muss sterben (2010, List Verlag) har nå ligget på Spiegels bestselgerliste i 43 uker. Det gir god grunn til å titte nærmere på den.


Forfatter Nele Neuhaus tar oss med til det lille stedet Sulzbach i Taunus. For mange år siden forsvant to unge jenter i denne lille byen. En av dem hadde nettopp kranglet med kjæresten, Tobias Sartorius. Ganske raskt etterpå ble Tobias fengslet, og de fleste mente å vite at det var han som var gjerningsmannen, - selv om bevisbyrden nok kunne ha vært tydeligere. Men politiet og beboerne i Sulzbach var overbevist om at de har riktig drapsmann, og Tobias ble dømt.

Etter ti år i fengsel har Tobias nå sonet ferdig, og kommer tilbake til Sulzbach for å besøke faren som fortsatt bor i småbyen. Han oppdager at ekteskapet til foreldrene ikke har overlevd alle sjikanene de ble utsatt for som "foreldrene til en morder": moren har flyttet ut, og familiens vertshus har måttet stenge da gjestene uteble. Barndomshjemmet er forfallent, faren hans er en ruinert og knekt mann. Tidligere naboer og venner unngår ham. Og etter å ha tilbrakt hele sitt voksne liv i fengsel, er ikke friheten enkel å takle.

Mens Tobias forsøker å finne tilbake til livet sitt igjen, skjer det flere ting i raskt tempo: skjelettet til ei ung jente blir funnet på en nedlagt flyplass i nærheten, en kvinne dyttes ned fra ei bro og blir drept, og - sist, men ikke minst - nok en gang forsvinner ei jente på 17 år fra Sulzbach. Det er neppe tilfeldig at alt dette skjer samtidig med at Tobias løslates og kommer tilbake til Sulzbach, men er det Tobias som står bak dette, eller er det en annen gjerningsmann, en som kanskje drepte for første gang for mange år siden? Etterforskerduoen Pia Kirchhoff og Oliver von Bodenstein får mye å bryne seg på.

Schneewittchen muss sterben er en page turner. Her kombineres fortid og nåtid på en spennende måte. Forfatteren turnerer et stort persongalleri med stort hell, og som leser blir man godt kjent med både etterforskere og flere av hovedpersonene i boka. Også lokalkoloritt og miljøskildringer er på plass. Det er ikke uten grunn at boka har holdt seg på bestselgerlistene i snart et år.

Schneewittchen muss sterben er den fjerde boka i serien om etterforskerne Pia Kirchhoff og Oliver von Bodenstein. Jeg begynte i feil ende, dvs. jeg leste denne før de tre første. Årsaken var at jeg lot meg forlede av bestselgerhyllene i bokparadiset Dussmann i Berlin. Etter å ha lest (her ville det tyske verbet "verschlingen" passe utmerket) Schneewittchen muss sterben må jeg si at jeg er glad for at jeg ga etter for fristelsen. Den neste fristelsen jeg har tenkt å gi etter for, er å lese de tre første krimmene i serien. Og deretter kan jeg glede meg til bok nummer 5, som ganske sikkert kommer raskt. Nele Neuhaus ser ut til å levere.

Les mer om boka her hos Krimi-Couch.de (som forøvrig er et supert nettsted for alle tysklesende krimlesere): http://tinyurl.com/5sb7byj



Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen