Empfohlener Beitrag

Temaside for tyskspråklig samtidslitteratur i Store norske leksikon

Vil du oppdatere deg på tyskspråklig samtidslitteratur på en enkel måte? Store norske leksikon har nå lagd en temaside om tyskspråklig litte...

Sonntag, 6. Februar 2011

Natascha Kampusch: 3096 Tage

2. mars 1998 gikk 10 år gamle Natascha Kampusch for første gang alene til skolen. På veien ble hun plutselig trukket inn i en bil og bortført. Mer enn åtte år senere klarte hun å rømme fra kidnapperen, Wolfgang Priklopil, som hadde holdt henne fanget i et kjellerrom bak sinnrike sikkerhetsforanstaltninger. Priklopil begikk selvmord samme dag hun forsvant. Etter 3096 dager som fange, utsatt for fysisk og psykisk mishandling, kunne Natascha Kampusch for første gang igjen bestemme over sitt eget liv.

„Tilfellet Natascha Kampusch“ („Der Fall Natascha Kampusch“) vakte oppmerksomhet langt utover Østerrikes grenser og ble en av de siste års mest omtalte bortføringssaker. I tillegg til den grusomme historien, som vekker både medlidenhet, avsky og i tillegg har komponenter som tiltrekker seg alle sorters voyeurisme, ble det heftig diskutert hvorfor Natascha Kampusch, etter at hun ble fri, ikke valgte å ta imot tilbudet mot ny identitet, men stod fram under eget navn både i intervjuer og TV-sendinger. I tillegg uttalte hun seg nyansert om overgriperen. Dette førte paradoksalt nok til kritikk av henne: „Am wenigstens verzieh man mir, dass ich den Täter nicht so verurteilte, wie es die Öffentlichkeit erwartete. Man wollte von mir nicht hören, dass es kein absolutes Böses gibt, kein klares Schwarz und Weiß. Sicher, der Täter hatte mir meine Jugend genommen, mich eingesperrt und gequält – doch er war die entscheidenden Jahre zwischen meinem elften und meinem 19. Lebensjahr auch meine einzige Bezugsperson gewesen. […] Sobald ich begann, ein etwas differenzierteres Bild vom Täter zu zeichnen, verdrehte man die Augen und sah weg. Es berührt die Menschen unangenehm, wenn ihre Kategorien von Gut und Böse ins Wanken geraten und sie damit konfrontiert werden, dass auch das personifizierte Böse ein menschliches Antlitz hat. Seine dunkle Seite ist nicht einfach so vom Himmel gefallen, niemand kommt als Monster auf die Welt. Wir alle werden durch unseren Kontakt mit der Welt, mit anderen Menschen zu dem, was wir sind. Und damit tragen wir alle letztlich auch dien Verantwortung für das, was in unseren Familien, in unserem Umfeld passiert.“ (Natascha Kampusch: 3096 Tage. Berlin: List Verlag 2010, s. 281).

Da 3096 Tage, Natascha Kampusch sin egen beretning om de årene hun var i fangenskap, kom ut i 2010, rykket den umiddelbart inn på alle bestselgerlister. Da jeg var i Wien høsten 2010, var det stabler av boka i alle bokhandlere. En av byens største scener, Akademietheater, spilte Kathrin Rögglas stykke Die Beteiligten, som kaster et kritisk blikk på medieoppmerksomheten rundt Kampusch-saken og også på Natascha Kampusch’ egen håndtering av denne (http://tinyurl.com/5tz3om3). Og i disse dager skaper Elfriede Jelineks nye stykke Winterreise, hvor også Natascha Kampusch-saken er vevd inn, overskrifter (http://kurier.at/kultur/2070290.php). Interessen for Natascha Kampusch sin historie, skjebne og person synes å være uttømmelig, – på godt og på vondt.

„Tilfellet Natascha Kampusch“ og Fritzl-saken blir til stadighet vevd sammen og debattert, og det er nok like mange meninger om Natascha Kampusch og hennes måte å takle offentligheten og medieoppmerksomheten på, som det fins journalister. Er det riktig av et offer å være synlig i mediebildet? Burde hun ha tatt imot tilbudet om ny identitet og levd i skjul, som Elisabeth Fritzl gjør? Utnytter hun sin status og skjebne til å tjene penger? Eller gir hun oss innsikt i hva som lammer et offer og hindrer det i å be om hjelp? Bidrar hun med sin beretning til å øke vår kunnskap om hva som får noen mennesker til å tro at de har lov til å utnytte, misbruke og pine andre? Jeg mener det siste. Hennes refleksjoner over vold og maktmisbruk er innsiktsfulle. Hun har vært gjennom et helvete som heldigvis de færreste opplever; samtidig bruker hun egne opplevelser til å reflektere over vold og maktmisbruk i „vanlige“ relasjoner. „Diese Gesellschaft braucht Täter wie Wolfgang Priklopil, um dem Bösen, das in ihr wohnt, ein Gesicht zu geben und es von sich selbst abzuspalten. Sie benötigt die Bilder von Kellerverliesen, um nicht auf die vielen Wohnungen und Vorgärten sehen zu müssen, in denen die Gewalt ihr spießiges, bürgerliches Antlitz zeigt. Sie benutzt die Opfer spektakulärer Fälle wie mich, um sich der Verantwortung für die vielen namenlosen Opfer der alltäglichen Verbrecher zu entledigen, denen man nicht hilft – selbst wenn sie um Hilfe bitten.“ (Natascha Kampusch: 3096 Tage. Berlin: List Verlag 2010, s. 173).

3096 Tage er en sterk overlevevelsesberetning; jeg er dypt imponert over Natascha Kampusch’ mot, overlevelsesinstinkt og refleksjonsevne. Det er vanskelig å legge boka vekk før den er utlest, og inntrykkene etter endt lektyre sitter lenge.

Her finner man en smaksprøve fra boka: http://tinyurl.com/6ft2nfe


Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen