Freitag, 18. Februar 2011

En "Bildungslücke" ved navn Maja

For en stund tilbake anbefalte jeg Goethe Instituts Kinder- und Jugendbuchportal, og nevnte som en kuriositet at man der kunne finne ut mer om resepsjonen av barnebokklassikeren Biene Maja i den arabiske verdenen (http://www.goethe.de/ins/eg/kai/prj/maj/deindex.htm). Da jeg skrev det, ble jeg smertelig klar over at jeg hadde en "Bildungslücke", nemlig at jeg faktisk aldri hadde lest Die Biene Maja und ihre Abenteuer. Den "Bildungslücken" har jeg nå gjort noe med. 

Die Biene Maja und ihre Abenteuer (1912), skrevet av Waldemar Bonsel (1880-1952), er en av de store klassikerne i tyskspråklig barnelitteratur. Maja har også erobrert verden med storm, og boka er oversatt  til over 40 språk. Den kom til Norge første gang i 1923 under tittelen Maja-Bi og hennes eventyr (1923).



Majas eventyr
Boka handler om den lille bien Maja, som en dag kommer til verden i en stor bikube i en slottspark. I motsetning til andre bier, som nærmest fra dag én tar fatt på den travle jobben med å være honningprodusenter, er Maja en liten rebell; hun ønsker ikke å gå inn i det som er en vanlig, arbeidssom bitilværelse, men hun vil se seg om i verden. Og dermed starter Majas eventyr. 

Historien er bygd opp som en rekke episoder. I hver episode møter Maja andre dyr – bl.a. en gresshoppe, en sommerfugl, en libelle, en bille, en edderkopp  – , gjennom hver episode lærer hun  mer og mer om verden. Og hun erfarer at verden er et vakkert, men farlig sted. Mest av alt ønsker Maja å møte menneskene, som hun har høye tanker om. Hennes idealistiske syn på menneskene blir nok relativert underveis på ferden, men høydepunktet er likevel når hun blir vitne til et ungt, forelsket par. Maja, som er en romantisk anlagt bidame, faller i staver når hun ser kjærligheten mellom to mennesker: det vakreste under månen. Men etter hvert begynner Maja å lengte hjem til bikuben og hverdagslivet der. En dag blir hun tatt til fange av illsinte veps (såk. geithams, som er store og aggressive), og da hun overhører at de planlegger å overfalle og ødelegge bikuben hun kommer fra, klarer hun å rømme og får varslet bidronningen sin (dronning Helene VIII) mot angrepet. Det motet hun viser, fører til at hun blir tatt opp igjen i biflokken. Hun får ingen straff for å ha stukket fra sine biplikter. Tvertimot: den kloke bidronningen sier at de erfaringene Maja har gjort ute i verden, de vil bikuben ha stor nytte av. 

Bare en barnehistorie?

For dagens lesere kan deler av Majas historie oppleves gjennom et nostalgisk skjær, - leseren er seg bevisst at hun eller han leser ei bok som er skrevet i en annen tid, bokstavelig talt for hundre år sia. Men samtidig er kapitlet som skildrer kampen mellom inntrengerne og beboerne av bikuben usedvanelig tydelig og krasst. Her skildres kamp, krig, død, nasjonalisme og hat. Hva slags adferd får vi, når det å blindt adlyde ordre blir en rettesnor? Hvilke kvaler innebærer det å handle ut fra egne verdier for en som lever innenfor et strengt autoritært regime? Og når leseren samtidig tenker på at boka opprinnelig ble skrevet i 1912, to år før første verdenskrig, så gir det lektyren en ny dimensjon. Ja, Biene Maja er en klassisk dyrehistorie skrevet for barn. Men den er også noe mer. Biene Maja er etablert ikke bare som en barnebok og som en klassiker, men den har inntatt en helt spesiell plass i et kulturhistorisk perspektiv. 

Samleobjekt og adapsjoner
Biene Maja har kommet ut i utallige utgaver siden 1912. Dagens lesere har mye å velge mellom, bl.a. en nydelig utgave med originalillustrasjonene til Waltraut og Ottmar Frick (Deutsche Verlagsanstalt 2010). Og den kan lastes ned som e-bok fra Gutenberg:  http://www.gutenberg.org/ebooks/21021

Men det er bare starten: Biene Maja fins i teaterversjon, som tegneserie, tegnefilm og TV-serie http://www.zeichentrickserien.de/maja.htm, det fins hørespill, fargebøker, Maja-sanger, Maja på youtube, som wallpaper, som frimerke (fra 1988) og i nær sagt alle varianter. Og hun har naturligvis sin offisielle hjemmeside med bl.a. spill, videoer og diverse apps for iPhone og iPad http://www.diebienemaja.de/

En undersøkelse av Biene Maja-resepsjonen ville dermed være en spennende oppgave, særlig om man inkluderte den visuelle dimensjonen. 

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen